.
Didaktika a její kategorie: Učitel plánuje, realizuje, hodnotí, reflektuje výuku …v kontextu společného vzdělávání. Akční výzkum. A. Tomková, H. Hejlová (3+3 hod.)
Společné vzdělávání. Individualizace ve výuce. T. Krčmářová (6 hodin)
Požadavky k zápočtu v ZS
Průběžné plnění úkolů. Stanovení problému pro akční učitelský výzkum nebo pro výzkumné sledování výuky (pro aktuálně nevyučující studenty), které bude podpořeno jeho tematickým ukotvením opřeným o odborné zdroje. Písemně, rozsah 2-3 normostrany.
Didaktika 1. st. ZŠ Ib – LS Celkem 12 hod.
Pedagogický konstruktivismus. Strategie, metody a formy. T.Krčmářová, A.Tomková (3+3)
Vzdělávací cíle. Hodnocení. H .Hejlová (6 hod.)
Požadavky ke zkoušce v LS
Zpracování teorie problému (akční učitelský výzkum nebo sledovaný problém ve výuce) a inspirace pro změny ve výuce, řešení 1.fáze výzkumu).
Ústní část zkoušky: Těžiště zkoušky tvoří rozprava nad písemnou prací a seznamem prostudované odborné literatury k Didaktice 1. stupně ZŠ, je zaměřena na další ověřování orientovanosti studenta v didaktické problematice (v rámci témat, která byla obsahem kurzu a na základě předloženého seznamu prostudované odborné literatury – viz níže). Seznam prostudované odborné literatury má obsahovat kromě základní literatury a tří titulů zpracovaných v písemné práci ještě nejméně další tři tituly postihující různé problémy obecné didaktiky 1. st.ZŠ.
Výsledná známka se skládá z kvality písemné práce za ZS a LS a ústní části zkoušky.
Didaktika 1. st. ZŠ IIa – ZS Celkem 12 hod.
Diagnostika v práci učitele 6 hod. – H. Hejlová
Hra ve výuce 6 hod. – R. Marušák
Požadavky k zápočtu v ZS
Rozpracování tezí ročníkové práce řešící vybraný pedagogický problém. Teze obsahují vymezení problémové otázky a nejméně osnovu, lépe zpracování v podobě odborného výkladu, teoretických východisek řešení problému na základě prostudované literatury.
Didaktika 1. st. ZŠ IIb – LS Celkem 12 hod.
Individualizace ve výuce 6 hod. – T. Krčmářová
Dramatická hra ve výuce 6 hod. – R. Marušák
Požadavky ke zkoušce v LS
Zkouška se skládá z následujících částí:
- Písemná práce: Práce řeší významný pedagogický problém v rovině teoretické (viz teze v ZS) a v rovině empirické. Předpokládá tak kvantitativní a/ nebo kvalitativní výzkum ve vzdělávacím procesu nebo akční učitelský výzkum. Je založena alespoň na 5 odborných zdrojích. Rozsah cca 10 stran autorského textu.
- Ústní zkouška: Zkouška se koná na základě rozpravy nad předloženou ročníkovou prací. Dále je položena otázka vztahující se k seminárním tématům 1. a 2. ročníku.
Výsledná známka se skládá z kvality písemné práce a ústní části zkoušky.
Doporučená literatura
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portá,l 2009.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.
KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006.
KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š.; STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2008.
STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK, 2009.
TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007.
Tituly k alternativní pedagogice a inovativním programům: např. Singule, F., Rýdl, K., Krejčová, V. a Kargerová, J., Lukavská, E., Václavík, V., Tomková, A.