Praxe mají důležité postavení v přípravě budoucích učitelů 1. stupně. V průběhu celého studia se úzce propojují s teoretickými disciplínami zvláště prostřednictvím kvalitní reflexe a sebereflexe. Klíčovými východisky současného pojetí praxí v rámci prezenčního studia učitelství jsou: trend profesionalizace učitelství, uplatnění konstruktivistické koncepce vzdělávání, reflektivní model vzdělávání budoucích učitelů a koncept na dokladech založeného učitelského vzdělávání.
Důležitý pilíř, který provází všechny druhy praxí, představuje hodnotící a sebehodnotící nástroj „Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi". Základem Souboru profesních kvalit studenta jsou profesní činnosti, rozdělené do základních oblastí pedagogické práce. U jednotlivých kritérií kvality jsou zařazeny příklady indikátorů kvality. Tento nástroj se svou formativní funkcí je studentům představován v průběhu praxí již od prvního ročníku. Umožňuje jejich komplexní a průběžné sebehodnocení, zároveň je také vodítkem pro pozorování a náslechy v základních školách. Oblasti Souboru profesních kvalit studenta Reflexe výuky, Kontext výuky a Profesní rozvoj jsou v tomto dokumentu upraveny pro účely kombinovaného studia na základě monografie TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha : Národní ústav pro vzdělávání 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4., dostupné na http://www.nuov.cz/ae/ramec-profesnich-kvalit-ucitele
Studentské pedagogické portfolio je nástrojem, který podporuje rozvoj reflektivity studentů a integrování teorie a praxe v profesním učení studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Studenti se s ním seznamují již v 1. ročníku a v závěru studia se mohou rozhodnout pro obhajobu závěrečné verze tohoto portfolia u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky.
Studentské pedagogické portfolio - informační list ke stažení zde.
Základním obsahem Úvodního pedagogického kurzu je otevření problematiky výchovně vzdělávacího procesu na 1. stupni ZŠ, vstup do učitelské profese a výzkumu, reflexe a sebereflexe při studiu. Organizace: A)V případě, že student/studentka vyučuje, koná úkoly...
Cíl kurzu: Cílem kurzu je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti s oporou o Rámec profesních kvalit učitele - studenti se učí zejména pozorovat výuky a vyhodnocovat její kvalitu s oporou o kritéria. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí...
Učitelství pro 1. st. ZŠ – kombinované studium - 2. ročník Cíl kurzu Cílem kurzu je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své práce s oporou o kritéria a oblasti rozpracované v Souboru...
Tato souvislá pedagogická praxe je orientována na poznání zvláštností práce učitele v 1. třídě ZŠ. Praxe je povinnou součástí studia, student ji však realizuje individuálně na škole, kterou si sám zvolí. Tato individuální praxe se školám neproplácí. Organizační...
Směřuje k rozvíjení učitelských kompetencí v celém rozsahu, studenti získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti. Cíl kurzu Cílem kurzu je pokračovat v rozvíjení profesních dovedností a...
Cíl kurzu Cílem kurzu je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své práce s oporou o kritéria a oblasti rozpracované v Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi. Kurz...
Oborové didaktiky jsou zajišťovány příslušnými katedrami daného oboru, vyjma Didaktiky rozvoje počáteční gramotnosti s praxí I. a II., která je zajišťována rovněž katedrou primární pedagogiky.