StudiumUčitelství pro 1. stupeň (Mgr.)Pedagogická praxe - kombinovanéUčitelské praktikum II.

Učitelské praktikum II

Učitelství pro 1. st. ZŠ – kombinované studium - 2. ročník

Cíl kurzu

Cílem kurzu je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své práce s oporou o kritéria a oblasti rozpracované v Souboru kvalit studenta na pedagogické praxi. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce – proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.).

Organizace

Student koná praxi ve výuce na 1. stupni ZŠ.

A) V případě, že student/studentka vyučuje, plní úkoly v rámci výuky ve své třídě (škole), nejméně 40 hodin však ve výuce na 1. stupni ZŠ.

B) V případě, že student/studentka nevyučuje, vyhledá si školu a třídu na 1. stupni ZŠ dle svých preferencí a zajistí si možnost zde 20 hodin hospitovat a 20 hodin vyučovat.

Tato praxe se školám neproplácí.

Úkoly studentů

  1. Student pokračuje v písemné reflexi vlastní výuky (v případě B též v reflexi hospitovaných vyučovacích hodin) formou reflektivního deníku, komentářů v učitelském portfoliu apod. Tuto dokumentaci nebude odevzdávat k zápočtu, je podkladem k práci v seminářích Didaktiky 1. stupně ZŠ I a II.
  2. Student reflektuje svoji pedagogickou činnost s oporou o Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi, pracuje zvl. s oblastmi Plánování výuky, Řízení učebních procesů, Hodnocení žáků a Reflexe výuky.
  3. Student/ka připraví vyučovací jednotku inspirovanou kurzy Didaktika 1. st. ZŠ I. a II. podle kritérií uvedených v příloze a po její realizaci zpracuje písemnou reflexi (viz Dodatky).

Požadavky k zápočtu

  1. Student předloží na závěrečném semináři Didaktiky 1.stupně ZŠ II. vyplněný Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi včetně konkrétních dokladů dokumentujících jeho plánování výuky, řízení učebních procesů, hodnocení žáků a reflexi výuky.
  2. Student předloží přípravu vlastní vyučovací jednotky podle kritérií uvedených v příloze včetně písemné reflexe.
  3. Student předloží potvrzení ředitelství školy o vykonané pedagogické praxi na 1.stupni ZŠ v požadovaném rozsahu (viz Formulář).

Druhý a třetí podklad k zápočtu je třeba vložit do moodlu do 16.4.  2014.


Dodatky

Požadavky na přípravu a reflexi vyučovací jednotky inspirované kurzy Didaktika 1.stupně ZŠ I.a II.

  • Příprava obsahuje základní údaje o vyučovací jednotce: vyučující, škola, ročník, počet žáků, doba trvání jednotky, předmět (vzdělávací oblast).
  • Příprava se týká vyučovací jednotky, ve které je zprostředkováno nové učivo.
  • V návrhu vyučovací jednotky jsou jasně stanoveny vzdělávací cíle.Cíle jsou formulovány z hlediska žáka.
  • Cíle jsou pokud možno formulovány s použitím aktivních sloves.
  • Cíle jsou formulovány tak, aby bylo možné hodnotit jejich splnění.
  • V návrhu vyučovací hodiny je/jsou  uvedena/y vzdělávací oblast/i ŠVP, respektive RVP, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Vztah je blíže popsán.
  • V návrhu vyučovací hodiny je/ jsou uvedeno/a průřezová témata, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Je zřetelná vazba alespoň k jednomu průřezovému tématu, vazba je jasně popsána.
  • V návrhu vyučovací hodiny je/jsou  uvedeno/y klíčové kompetence, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Je zřetelná vazba alespoň k jedné klíčové kompetenci RVP, vazba je jasně popsána.
  • Příprava zahrnuje didaktickou analýzu učiva: klíčové pojmy, vztahy a generalizace, též zásadní otázky, které učitel hodlá žákům k tématu položit.
  • Příprava stručně zachycuje, na jakou předešlou látku navazuje.
  • Plánované činnosti a vyučovací metody a formy přispívají k naplnění cílů vyučovací jednotky a korespondují s charakterem učiva.
  • Z přípravy je zřejmé, z čeho a jak učitel a žáci poznají, nakolik stanovených cílů dosáhli.
  • Plán popisuje adekvátní metody hodnocení (i když nebudou použity v příslušné vyučovací jednotce).
  • K plánu je připojena písemná reflexe, která vystihuje a zdůvodňuje autorův názor na to, co se podařilo a nakolik a co by příště udělal jinak.
  • K plánu a reflexi jsou (pokud vznikly) připojeny práce žáků tak, že autor vybral a) práci, která naplnila jeho očekávání a formuloval čím, b) práci, která předčila jeho očekávání a formuloval čím, c) práci, která nevyhověla očekáváním a formuloval čím.

Varianta vyučovací jednotky: jednodenní projekt

Písemná příprava na projekt obsahuje název, stručnou anotaci, konkretizaci očekávaných výstupů a rozvíjených klíčových kompetencí žáků, integrované vzdělávací oblasti a obory, případně naplňovaná průřezová témata. Dále přípravu tvoří scénář, který zahrnuje promyšlení různých cest ke splnění úkolu, přípravu podpůrného materiálu a pomůcek.

K reflexi jednodenního projektu použijte následující kritéria hodnocení projektu:

  • Výsledkem projektu je užitečný, konkrétní výstup – produkt, zvládnutelný v 1 dnu.
  • Téma, úkol projektu souvisí se životem dětí.
  • Projekt má silnou motivaci (je pro žáky přitažlivý).
  • V projektu jsou aktivně začleněny všechny děti.
  • Učitel je v roli rádce, dětem dává prostor pro vlastní aktivitu a iniciativu.
  • Žáci se  podílejí na plánování činností.
  • Žáci  využívají vlastních zkušeností.
  • Žáci  pracují s novými informacemi, z různých zdrojů.
  • Žáci pracují ve skupinách, kooperují.
  • Žáci prezentují výsledný produkt projektu.
  • Průběh projektu je učitelem i žáky reflektován a výsledky skupiny, příp. i jednotlivců hodnoceny.
  • Probíhají především činnosti nutné ke splnění úkolu.
  • Projekt vybízí žáky k tvorbě.

Reflexi doplňte okomentovanými ukázkami práce žáků.

 

Formulář potvrzení ředitelství školy o vykonané praxi zde.