Učitelské praktikum II
Učitelství pro 1. st. ZŠ – kombinované studium - 2. ročník
Cíl kurzu
Cílem kurzu je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své práce s oporou o kritéria a oblasti rozpracované v Souboru kvalit studenta na pedagogické praxi. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce – proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.).
Organizace
Student koná praxi ve výuce na 1. stupni ZŠ.
A) V případě, že student/studentka vyučuje, plní úkoly v rámci výuky ve své třídě (škole), nejméně 40 hodin však ve výuce na 1. stupni ZŠ.
B) V případě, že student/studentka nevyučuje, vyhledá si školu a třídu na 1. stupni ZŠ dle svých preferencí a zajistí si možnost zde 20 hodin hospitovat a 20 hodin vyučovat.
Tato praxe se školám neproplácí.
Úkoly studentů
- Student pokračuje v písemné reflexi vlastní výuky (v případě B též v reflexi hospitovaných vyučovacích hodin) formou reflektivního deníku, komentářů v učitelském portfoliu apod. Tuto dokumentaci nebude odevzdávat k zápočtu, je podkladem k práci v seminářích Didaktiky 1. stupně ZŠ I a II.
- Student reflektuje svoji pedagogickou činnost s oporou o Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi, pracuje zvl. s oblastmi Plánování výuky, Řízení učebních procesů, Hodnocení žáků a Reflexe výuky.
- Student/ka připraví vyučovací jednotku inspirovanou kurzy Didaktika 1. st. ZŠ I. a II. podle kritérií uvedených v příloze a po její realizaci zpracuje písemnou reflexi (viz Dodatky).
Požadavky k zápočtu
- Student předloží na závěrečném semináři Didaktiky 1.stupně ZŠ II. vyplněný Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi včetně konkrétních dokladů dokumentujících jeho plánování výuky, řízení učebních procesů, hodnocení žáků a reflexi výuky.
- Student předloží přípravu vlastní vyučovací jednotky podle kritérií uvedených v příloze včetně písemné reflexe.
- Student předloží potvrzení ředitelství školy o vykonané pedagogické praxi na 1.stupni ZŠ v požadovaném rozsahu (viz Formulář).
Druhý a třetí podklad k zápočtu je třeba vložit do moodlu do 16.4. 2014.
Dodatky
Požadavky na přípravu a reflexi vyučovací jednotky inspirované kurzy Didaktika 1.stupně ZŠ I.a II.
- Příprava obsahuje základní údaje o vyučovací jednotce: vyučující, škola, ročník, počet žáků, doba trvání jednotky, předmět (vzdělávací oblast).
- Příprava se týká vyučovací jednotky, ve které je zprostředkováno nové učivo.
- V návrhu vyučovací jednotky jsou jasně stanoveny vzdělávací cíle.Cíle jsou formulovány z hlediska žáka.
- Cíle jsou pokud možno formulovány s použitím aktivních sloves.
- Cíle jsou formulovány tak, aby bylo možné hodnotit jejich splnění.
- V návrhu vyučovací hodiny je/jsou uvedena/y vzdělávací oblast/i ŠVP, respektive RVP, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Vztah je blíže popsán.
- V návrhu vyučovací hodiny je/ jsou uvedeno/a průřezová témata, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Je zřetelná vazba alespoň k jednomu průřezovému tématu, vazba je jasně popsána.
- V návrhu vyučovací hodiny je/jsou uvedeno/y klíčové kompetence, ke kterým se vyučovací jednotka vztahuje. Je zřetelná vazba alespoň k jedné klíčové kompetenci RVP, vazba je jasně popsána.
- Příprava zahrnuje didaktickou analýzu učiva: klíčové pojmy, vztahy a generalizace, též zásadní otázky, které učitel hodlá žákům k tématu položit.
- Příprava stručně zachycuje, na jakou předešlou látku navazuje.
- Plánované činnosti a vyučovací metody a formy přispívají k naplnění cílů vyučovací jednotky a korespondují s charakterem učiva.
- Z přípravy je zřejmé, z čeho a jak učitel a žáci poznají, nakolik stanovených cílů dosáhli.
- Plán popisuje adekvátní metody hodnocení (i když nebudou použity v příslušné vyučovací jednotce).
- K plánu je připojena písemná reflexe, která vystihuje a zdůvodňuje autorův názor na to, co se podařilo a nakolik a co by příště udělal jinak.
- K plánu a reflexi jsou (pokud vznikly) připojeny práce žáků tak, že autor vybral a) práci, která naplnila jeho očekávání a formuloval čím, b) práci, která předčila jeho očekávání a formuloval čím, c) práci, která nevyhověla očekáváním a formuloval čím.
Varianta vyučovací jednotky: jednodenní projekt
Písemná příprava na projekt obsahuje název, stručnou anotaci, konkretizaci očekávaných výstupů a rozvíjených klíčových kompetencí žáků, integrované vzdělávací oblasti a obory, případně naplňovaná průřezová témata. Dále přípravu tvoří scénář, který zahrnuje promyšlení různých cest ke splnění úkolu, přípravu podpůrného materiálu a pomůcek.
K reflexi jednodenního projektu použijte následující kritéria hodnocení projektu:
- Výsledkem projektu je užitečný, konkrétní výstup – produkt, zvládnutelný v 1 dnu.
- Téma, úkol projektu souvisí se životem dětí.
- Projekt má silnou motivaci (je pro žáky přitažlivý).
- V projektu jsou aktivně začleněny všechny děti.
- Učitel je v roli rádce, dětem dává prostor pro vlastní aktivitu a iniciativu.
- Žáci se podílejí na plánování činností.
- Žáci využívají vlastních zkušeností.
- Žáci pracují s novými informacemi, z různých zdrojů.
- Žáci pracují ve skupinách, kooperují.
- Žáci prezentují výsledný produkt projektu.
- Průběh projektu je učitelem i žáky reflektován a výsledky skupiny, příp. i jednotlivců hodnoceny.
- Probíhají především činnosti nutné ke splnění úkolu.
- Projekt vybízí žáky k tvorbě.
Reflexi doplňte okomentovanými ukázkami práce žáků.
Formulář potvrzení ředitelství školy o vykonané praxi zde.