WebAktuality

Didaktika 1.stupně ZŠ I a II - Požadavky k zápočtům a zkoušce

POŽADAVKY K ZÁPOČTU A ZKOUŠCE z DIDAKTIKY 1. STUPNĚ ZŠ I a II - PS

 

Didaktika 1.st.ZŠ I. - Zápočet

  1. Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího

2. Teze ročníkové práce

3. Max. 2 absence

 

Didaktika 1.st.ZŠ II. - Zápočet

  1. Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího

2. Prokázání rozpracovanosti ročníkové práce včetně její prezentace

3. Max. 2 absence

4. Test

 

Didaktika 1.st.ZŠ II. - Zkouška

1. Úspěšná obhajoba ročníkové práce

2. Prokázání znalostí a porozumění v rámci daných tematických okruhů

3. Seznam prostudované odborné literatury - podklad pro diskuzi

Výsledné hodnocení zohledňuje kvalitu práce studenta v průběhu celého roku.  

 

Ročníková práce

Kritéria hodnocení ročníkové práce:

·   Aktuální didaktické téma

·   Stanovené cíle a úkoly práce

·   Logická struktura práce

·   Kvalita zpracování teoretické části práce: teoretické zpracování tématu, klíčových pojmů a jejich vazeb na základě nejméně 5 zdrojů, odkazování na zdroje, citování

·   Kvalita zpracování empirické části práce: stanovení praktického úkolu spjatého s praxí 1.st. ZŠ, formulace výzkumných otázek, volba výzkumných metod a přiměřeného vzorku, plán, popis, reflexe a vyhodnocení šetření

·   Závěry práce

·   Seznam použité literatury a dalších zdrojů dle normy

·   Případné přílohy

·   Rozsah: minimálně 12 stran vlastního textu

 

Povinná literatura

1.      SPILKOVÁ, V. a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. (Kapitoly 1. - 4., 10., 12. - 14)

2.      KALHOUS, Z., OBST, O.  a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002 nebo PASCH, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998.

3.      Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: VÚP 2005.

4.        Jedna publikace dle vlastního výběru:

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál 1994.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2009.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 1997.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006.

KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š.; STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2008.

TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009.

Tituly k alternativní pedagogice a inovativním programům: např. Singule, F., Rýdl, K., Krejčová, V. a Kargerová, J., Lukavská, E., Václavík, V., Tomková, A.

 

 

 

Okruhy ke zkoušce                                                                                            

 

Transformace českého školství po r. 1989 (projekty reforem, vnější a vnitřní reforma)

 

Proměny kurikula základního vzdělávání po roce 1989  v kontextu naší tradice i zahraničních trendů

 

Cíle a obsahy vzdělávání

 

Na žáka orientovaného pojetí primárního vzdělávání

 

Inovativní programy pro primární školu

 

Alternativní didaktické koncepce

 

Transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky

 

Komunikace ve výuce

 

Sociální klima třídy

 

Metody a organizační formy výuky

 

Individualizace výuky

 

Motivace ve výuce

 

Hodnocení žáků

 

Plánování výuky

 

Spolupráce škola a rodina

 

Výchova k hodnotám

 

Autorita ve výchově a  problém kázně

 

POŽADAVKY K ZÁPOČTŮM Z UČITELSKÉHO  PRAKTIKA I A II - PS

 

Učitelské praktikum I.

1. Účast  na praxích - max.2 omluvené absence

2. Reflektivní dokumentace praxe

3. Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího

 

Učitelské praktikum II.

1. Účast  na praxích - max.2 omluvené absence

2. Reflektivní dokumentace praxe

3. Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího

4. Esej na téma „Stávám se učitelem" nebo "Jaký jsem učitel?"

5. Vyplněný Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi - sebehodnocení a pozitivní hodnocení studenta fakultním učitelem