WebAktuality

Informace pro CŽV - Didaktika 1.st.ZŠ

Katedra primární pedagogiky zajišťuje vzdělávání v obecné didaktice 1.stupně ZŠ v 1. a 2. ročníku a v prvopočáteční čtenářské a písařské gramotnosti v 3. ročníku. Didaktika 1.stupně ZŠ je zaměřena na klíčová témata:

- pro 1.ročník jsou jimi: Transformace školství po roce 1989, Cíle a obsah vzdělávání, Metody a organizační formy, Hodnocení žáků, Alternativní a inovativní didaktické systémy

- pro 2.ročník jsou jimi: Diagnostika v práci učitele, Hra ve výuce, Individualizace ve výuce,  Dramatická hra ve výuce.

Zkouška z didaktiky 1. stupně ZŠ se skládá zvlášť za 1. a 2. ročník. Studující vybírají problémové otázky, které jsou důležité pro praxi a které vyplývají z odpřednášených témat v daném ročníku. Smyslem ročníkové práce (RP) je prokázat, že studující dokáže:

  1. Vidět a vymezit problémy praxe (případně teorie) primární školy.
  2. Umět zpracovat teoretická východiska umožňující porozumět problému.
  3. Na základě teoretického porozumění a empirické zkušenosti (z vlastní praxe s dětmi) navrhnout, provést a vyhodnotit empirické šetření.
  4. Zpracovat vlastní přínos, na základě bodů 1,2 a 3, k řešení zvoleného problému.

Samozřejmou součástí RP je dovednost pracovat s odbornou literaturou (www.citace.com), respekt k etice pedagogického výzkumu – předpokládá se u magistrů pedagogických oborů, kterými všichni studující již jsou.

RP  má většinou formu výzkumné zprávy, požadavky na ni jsou shodné jako na závěrečnou práci a jsou uvedeny na webových stránkách katedry primární pedagogiky. Rozdílný je rozsah – minimálně 10 stran autorského textu (odborný výklad, charakteristika a zpracování výzkumné sondy), rozdělený zhruba na polovinu, tj. 5 stran teorie, 5 stran empirie. Výzkum může mít i podobu akčního učitelského výzkumu, tj. argumentovaná a strukturovaná reflexe vlastní práce s dětmi (vázaná na sledovaný problém).

Studující posílají práci zpravidla 14 dní před termínem zkoušky zkoušejícímu, k němu se zapisují na posledním semináři z didaktiky 1. stupně v ročníku. Zkoušejícího může studující v průběhu zpracovávání práce kontaktovat ohledně konzultace RP. Termíny se tedy nevypisují, studující sám kontaktuje zkoušejícího, případně navrhne termíny, kdy by se mohl na zkoušku dostavit, zkoušející termín potvrdí. Tato organizační opatření jsou platná do doby, než bude provedena elektronizace této formy studia.

Za správnost: H.Hejlová, 10.12.2013