WebAktuality

ÚKOLY PRO SOUVISLOU PEDAGOGICKOU PRAXI II – Individuální plnění

ÚKOLY PRO SOUVISLOU PEDAGOGICKOU PRAXI II  – Individuální plnění

Vytvořte portfolio z praxe, které bude obsahovat následující úkoly. Některé úkoly jsou povinně volitelné, vybíráte si z několika možností. Výběr by měl vycházet z konkrétních podmínek dané školy, proto jej vždy konzultujte jak s učiteli vaší školy, tak s vedoucím praxe z fakulty.

  1. 1.     Formulace profesní výzvy před vstupem na praxi.

Na základě přiloženého pracovního listu formulujte a v závěru praxe vyhodnoťte svou profesní výzvu. (příloha č. 1)

 

  1. 2.     Reflektované a dokumentované přípravy na výuky – ukázky alespoň 10  příprav  (zastoupené budou tyto předměty: matematika, český jazyk a literatura, člověk a jeho svět, předmět odpovídající vaší specializaci),  z toho alespoň 2 přípravy budou dokládat vaši kompetenci individualizovat výuku (vycházejte ze skutečných potřeb vaší třídy – např. začlenění žáků cizinců, žáků s SPU, žáků nadaných atd.) Užitečné jsou ukázky výstupů, fotografie z aktivity (v případě fotografování dětí nutno ošetřit souhlasy zákonných zástupců dle instrukce školy).

 

  1. 3.     Povinně volitelný úkol/výběr z několika možností:

a) zpracovaný projekt (nebo integrovaný tematický celek) na vybrané téma

b) výukovou jednotku s využitím badatelských metod

c) výukovou jednotku s využitím diskuzních metod

d) výukovou jednotku s využitím simulace nebo hraní rolí

Výstup úkolu: dokumentovaná a reflektovaná příprava obsahující – název projektu/výukové jednotky, cílovou věkovou skupinu, cíle projektu/výukové jednotky, očekávané výstupy ze ŠVP, klíčové kompetence, mezipředmětové vztahy, popis jednotlivých aktivit, časový rozsah, dokumentaci realizace a video nahrávku (sestřih max 30 minut).

 

  1. 4.     Situace z výuky - Písemný popis situace z prostředí školy (sepište to tak, jako by to byl film), která vás v poslední době nějak překvapila, zaskočila, která vás nějak myšlenkově zaměstnala a nevěděli jste si s ní tak úplně rady, popř. jste cítili, že je něčím důležitá v pozitivním slova smyslu.

Kritéria pro výběr situace:

  • Dokážete ji popsat velmi konkrétně retrospektivně.
  • Dílčí situace, která je z časového hlediska krátká – několik minut, ohraničená a vnitřně ucelená. Vhodné k záznamu mohou být následující situace: učitelské zvládnutí nečekaného podnětu, řešení momentální nekázně žáka, slovní spor mezi vámi a žákem, konflikt mezi žáky, vyrušení třídy externím faktorem.
  • Figurujete v ní jako spoluaktér (týká se přímo vás).
  • Nebude nepříjemné sdílet ji a reflektovat.
  • Mohla by být zajímavá i pro ostatní kolegy. Lze očekávat, že se typově podobná situace může v praxi učitele opakovat.
  • Na jejím základě lze zformulovat pro sebe tzv. učící se otázku, jejíž zodpovězení Vás může profesně posunout a týká se toho, co můžete Vy sami ovlivnit/změnit.

Výstup úkolu: Výstupem úkolu je písemný záznam o rozsahu 1-2 normostrany. Doporučujeme následující strukturu:

a)     důvod k výběru situace: proč jste si ji zvolili, jaký dojem ve vás vyvolala, případně, jak jste situace četli/jak jste ji rozuměli.

b)     Detailní záznam situace, ideálně využijte i přímou řeč účastníků situace, co kdo řekl, co kdo udělal.

c)     Formulace učící se otázky.

Reflexe situace a navržení změny: zamyslete se nad průběhem situace a v případě, že v ní spatřujete nějaký nedostatek, navrhněte, jakými změnami ve vašem chování (případně v komunikaci) by bylo možno průběh situace pozitivně ovlivnit

 

  1. 5.     Prezentace – Power point - spolupráce s rodiči na škole:

Zmapujte na vaší škole spolupráci s rodiči. Vytvořte prezentaci v power-pointu. Do prezentace začleňte následující povinná témata:

  • Formy spolupráce s rodiči
  • Setkávání s rodiči – realizované formy
  • Využívané komunikační kanály
  • Spolupráce rodičů v rámci konkrétní třídy – charakteristika aktivit
  • Příklad dobré praxe – ukázka úspěšné spolupráce (popis, popř. zdokumentovaný příklad, ideálně foto dokumentace nebo video)

 

  1. 6.     Vámi vytvořený hodnotící nástroj – k jednomu z Vámi zvolených cílů vytvořte hodnotící nástroj /hospitační arch a požádejte učitele o vyplnění při hospitaci u vás ve třídě. Do Vámi vytvořeného archu zapíše výsledky svého pozorování a tento dokument využijte při rozboru.

Výstup úkolu: vyplněný arch vaším kolegou/kolegyní/ případně vedením školy a záznam vašeho rozhovoru nad tímto vyplněným archem, vaše vyhodnocení a reflexe přínosů pro váš profesní rozvoj.

 

 

  1. 7.     Strukturované pozorování výuky z hlediska pedagogických interakcí

-        Vyberte si určitý typ interakce a požádejte kolegyni/kolegu, aby zmapoval interakci ve vaší třídě. Vytvořte si plánek vaší třídy tak, že na volný papír si nakreslíte plánek třídy s místy, kde sedí jednotlivé děti. Vždy je nutné si poznamenat, zda se jedná o dívku, či chlapce, případně další znaky jinakosti, které jsou ve třídě důležité (např. žák s OMJ,  žák s SPU, gender atd.). V plánku si u každého dítěte vytvoříme dostatečný prostor pro záznam položek, např.:

  1. dítě je vyvoláno učitelem/kou
  2. dítě se hlásí, ale není vyvoláno
  3. bere si slovo bez vyzvání
  4. vstupuje do výuky mimo obvyklá pravidla (např. vykřikuje) a je napomenuto
  5. dítě dostává zpětnou vazbu ke své práci (učitel/ka a dítě se potkávají nad důkazy o žákovském učení)

-        Cílem mapování interakcí je lépe porozumět tomu:

 

  • které děti se do výuky verbálně zapojují často, které naopak téměř vůbec
  • jak funguje genderová dynamika (aktivita dívek x aktivita chlapců, typy interakcí s dívkami a s chlapci)
  • od kterých dětí zjišťujeme míru porozumění a které děti tím pádem udávají tempo výuky
  • jak uspořádání lavic ovlivňuje možnosti učitele/ky i dětí zapojit se maximálně do výuky (je nutné pozorovat a zaznamenávat interakce opakovaně)

 

Povinná je také účast na Semináři k souvislé pedagogické praxi II. – dle individuální dohody s vašim VŠ učitelem- vedoucím praxe.

Dále dokládáte písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor profesních  kvalit studenta na pedagogické praxi v letním semestru a příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem (na základě videonahrávek a písemných  materiálů).

Pro povolení individuálního plnění souvislé praxe je nutné také potvrzení od školy, že jste na ní zaměstnána a v jaké pozici a v jakém rozsahu (pro schválení individuálního plnění praxe je nutné v době nástupu na praxi pracovat jako učitelka 1. stupně ZŠ či asistentka pedagoga alespoň na úvazek 0,5 déle než 5 měsíců). Toto povolení předkládáte VŠ učiteli, který vede vaši praxi, respektive garantce předmětu.

 

Příloha č.1 Profesní výzva

 

Seznam silných stránek (kvalit)

 

*

 

*

 

*

 

 

Formulace profesní výzvy

 

 

Má otázka, obava v mé práci s dětmi je:

 

………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………..

 

Jsem někdo, kdo usiluje (snaží se) o:

 

………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………..

 

Formulace profesní výzvy

Zaznamenejte si svou profesní výzvu do tohoto pracovního listu.

Snažte se o co nejkonkrétnější formulaci.

MÁ PROFESNÍ VÝZVA:

-        Jak mohu zajistit, podpořit, stimulovat, zvládnout, dokázat………?

 

-        Kdo mě může v mé výzvě podpořit?

 

-        Na co se konkrétně zaměřím?

 

Příklad: Mým cílem je, jak se dobře a efektivně ptát tak, aby otázky budily u dětí skutečné přemýšlení.

  • Jak zjistím, že moje snaha je efektivní?

 

Příklad: Otázky mám písemně připravené. Při výuce sleduji, jaké reakce to u dětí vyvolává. Které typy otázek vzbuzují reakce, diskuze, podněcují přemýšlení a učení? Kde naopak zájem dětí klesá?

 

Budu zaznamenávat:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Jak to mohu dokladovat ve svém profesním portfoliu:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………