ÚKOLY PRO SOUVISLOU PEDAGOGICKOU PRAXI II – Individuální plnění
Vytvořte portfolio z praxe, které bude obsahovat následující úkoly. Některé úkoly jsou povinně volitelné, vybíráte si z několika možností. Výběr by měl vycházet z konkrétních podmínek dané školy, proto jej vždy konzultujte jak s učiteli vaší školy, tak s vedoucím praxe z fakulty.
Na základě přiloženého pracovního listu formulujte a v závěru praxe vyhodnoťte svou profesní výzvu. (příloha č. 1)
a) zpracovaný projekt (nebo integrovaný tematický celek) na vybrané téma
b) výukovou jednotku s využitím badatelských metod
c) výukovou jednotku s využitím diskuzních metod
d) výukovou jednotku s využitím simulace nebo hraní rolí
Výstup úkolu: dokumentovaná a reflektovaná příprava obsahující – název projektu/výukové jednotky, cílovou věkovou skupinu, cíle projektu/výukové jednotky, očekávané výstupy ze ŠVP, klíčové kompetence, mezipředmětové vztahy, popis jednotlivých aktivit, časový rozsah, dokumentaci realizace a video nahrávku (sestřih max 30 minut).
Kritéria pro výběr situace:
Výstup úkolu: Výstupem úkolu je písemný záznam o rozsahu 1-2 normostrany. Doporučujeme následující strukturu: a) důvod k výběru situace: proč jste si ji zvolili, jaký dojem ve vás vyvolala, případně, jak jste situace četli/jak jste ji rozuměli. b) Detailní záznam situace, ideálně využijte i přímou řeč účastníků situace, co kdo řekl, co kdo udělal. c) Formulace učící se otázky. Reflexe situace a navržení změny: zamyslete se nad průběhem situace a v případě, že v ní spatřujete nějaký nedostatek, navrhněte, jakými změnami ve vašem chování (případně v komunikaci) by bylo možno průběh situace pozitivně ovlivnit |
Zmapujte na vaší škole spolupráci s rodiči. Vytvořte prezentaci v power-pointu. Do prezentace začleňte následující povinná témata:
Výstup úkolu: vyplněný arch vaším kolegou/kolegyní/ případně vedením školy a záznam vašeho rozhovoru nad tímto vyplněným archem, vaše vyhodnocení a reflexe přínosů pro váš profesní rozvoj.
- Vyberte si určitý typ interakce a požádejte kolegyni/kolegu, aby zmapoval interakci ve vaší třídě. Vytvořte si plánek vaší třídy tak, že na volný papír si nakreslíte plánek třídy s místy, kde sedí jednotlivé děti. Vždy je nutné si poznamenat, zda se jedná o dívku, či chlapce, případně další znaky jinakosti, které jsou ve třídě důležité (např. žák s OMJ, žák s SPU, gender atd.). V plánku si u každého dítěte vytvoříme dostatečný prostor pro záznam položek, např.:
- Cílem mapování interakcí je lépe porozumět tomu:
Povinná je také účast na Semináři k souvislé pedagogické praxi II. – dle individuální dohody s vašim VŠ učitelem- vedoucím praxe.
Dále dokládáte písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi v letním semestru a příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem (na základě videonahrávek a písemných materiálů).
Pro povolení individuálního plnění souvislé praxe je nutné také potvrzení od školy, že jste na ní zaměstnána a v jaké pozici a v jakém rozsahu (pro schválení individuálního plnění praxe je nutné v době nástupu na praxi pracovat jako učitelka 1. stupně ZŠ či asistentka pedagoga alespoň na úvazek 0,5 déle než 5 měsíců). Toto povolení předkládáte VŠ učiteli, který vede vaši praxi, respektive garantce předmětu.
Příloha č.1 Profesní výzva
Seznam silných stránek (kvalit)
*
*
*
Formulace profesní výzvy
Má otázka, obava v mé práci s dětmi je:
………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………..
Jsem někdo, kdo usiluje (snaží se) o:
………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………..
Formulace profesní výzvy
Zaznamenejte si svou profesní výzvu do tohoto pracovního listu.
Snažte se o co nejkonkrétnější formulaci.
MÁ PROFESNÍ VÝZVA:
- Jak mohu zajistit, podpořit, stimulovat, zvládnout, dokázat………?
- Kdo mě může v mé výzvě podpořit?
- Na co se konkrétně zaměřím?
Příklad: Mým cílem je, jak se dobře a efektivně ptát tak, aby otázky budily u dětí skutečné přemýšlení.
Příklad: Otázky mám písemně připravené. Při výuce sleduji, jaké reakce to u dětí vyvolává. Které typy otázek vzbuzují reakce, diskuze, podněcují přemýšlení a učení? Kde naopak zájem dětí klesá?
Budu zaznamenávat:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak to mohu dokladovat ve svém profesním portfoliu:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………