OKRUHY KE STÁTNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE – NMgr- Pedagogika předškolního věku Specializace: Školský management
- 1. Management předškolního vzdělávání
- Základní manažerské funkce
- Naplňování vybrané manažerské funkce v prostředí předškolního vzdělávání
- Management rizika
- 2. Kultura školy
- Součásti organizační kultury
- Nástroje pro zlepšování kultury školy
- Kultura školy a její nejbližší okolí, škola a komunita
- 3. Pojetí školy v předškolním vzdělávání
- Škola jako organizace
- Škola jako instituce
- Škola jako pospolitost
- 4. Strategie rozvoje školy
- Mise, vize, poslání, priority
- Strategické kroky, formulace cílů (SMART)
- Principy zapojení dalších aktérů vzdělávání
- 5. Alternativní mateřské školy a jejich řízení
- Vymezení alternativního pojetí, směry
- Specifika řízení
- Současné trendy předškolního vzdělávání
- 6. Kurikulum předškolního vzdělávání
- Kurikulum a jeho dílčí úrovně
- Autonomie školy
- Historické determinace
- 7. Vedení lidí
- Motivace pracovníků
- Styly vedení lidí
- Problematika týmů
- 8. Sebeřízení
- Pojetí sebeřízení
- Přístupy k řízení času
- Syndrom vyhoření
- 9. Vedoucí pracovník v předškolním vzdělávání
- Role vedoucího pracovníka
- Kompetence vedoucího pracovníka
- Kompetenční model
- 10. Vlastní hodnocení školy
- Argumentace nezbytnosti vlastního hodnocení, zákonný rámec
- Kritéria, oblasti
- Etapy vlastního hodnocení
- 11. Předškolní vzdělávání v právních předpisech
- Základní zákony (561/2004 Sb., 563/2004 Sb.)
- Zřizování škol v různých právních formách
- Pedagogický pracovník, specifika předškolního vzdělávání
- 12. Financování předškolního vzdělávání
- Systém financování vzdělávací soustavy
- Jiné zdroje financování předškolního vzdělávání
- Odměňování pracovníků
- 13. Rozpočet školy
- Struktura rozpočtu
- Příprava rozpočtu
- Kontrola v ekonomické oblasti
- 14. Prezentační dovednosti
- Zásady efektivní prezentace
- Fáze prezentace (příprava, provedení, reflexe)
- Specifika prezentace v předškolním vzdělávání
- 15. Komunikační dovednosti
- Druhy komunikace
- Vedení porad
- Specifika komunikace v předškolním vzdělávání