WebAktuality

Prezentace výsledků KPPg na konferenci ČAPV 2013

Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem pořádala ve dnech 16. - 18. září 2013 XXI. Konferenci České asociace pedagogického výzkumu. Letošní konference navázala na pražskou jubilejní konferenci ČAPV, která byla zaměřena k výzkumným tématům z oblasti kvality ve vzdělávání. Konference v Ústí nad Labem se zúčastnilo mnoho odborníků nejen z  oblasti pedagogického výzkumu i praxe. Příznačné téma letošní konference ‘‘Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti‘‘ tak plynule navázalo na téma předešlé. Konference poskytla účastníkům prostor k prezentaci výzkumů a příležitost seznámit odbornou veřejnost s možnostmi směřování aktuálně diskutovaného konceptu kvality vzdělávání a jeho efektivity. V celkem 8 sekcích mohli účastníci konference otevřít otázky pedagogického výzkumu, jež se opíraly o empirické, komparativní, historické, společenské, politické a filosofické analýzy a šetření.

 

Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc.

Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. prezentovala hlavní výstupy řešení výzkumného záměru ‘‘Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání‘‘, který byl v letech 2007 - 2013 realizován na Pedagogické fakultě UK v Praze ve spolupráci s FF UK a PřF UK. V centru pozornosti byly vybrané výsledky teoretických, komparativních a empirických výzkumů týkajících se poznání proměn učitelské profese, nových nároků na kvalitu práce učitelů, vybraných otázek vzdělávání učitelů a jejich dalšího profesního rozvoje. Byly reflektovány inovativní přístupy v oblasti pedagogické a oborově didaktické přípravy.

 

Doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. a Mgr. Barbora Loudová

V rámci první sekce byl prezentován příspěvek doc. PhDr. Jany Uhlířové, CSc. a Mgr. Barbory Loudové Stralczynské, který představil metodu Learning Stories, jako nástroj k zjišťování a hodnocení vzdělávacích procesů u dětí v předškolním věku. Pozornost byla věnována teoretickým východiskům metody, jejímu uplatnění v předškolním vzdělávání v anglofonních zemích i adaptaci metody na německé vzdělávací prostředí. Příspěvek dále hodnotil přínos této metody pro vzdělávání dítěte a zvažoval možnosti jejího uplatnění v ČR.

 

PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.

Cílem příspěvku ,,Koncepce a návrh přístupů k tvorbě nového modelu klinické školy v procesu pregraduální přípravy studentů učitelství‘‘je představit přístupy k tvorbě modelu klinické školy v procesu pregraduální přípravy studentů učitelství. Příspěvek představí návrh procesu tvorby a pilotního ověření modelu klinické školy a nabídne podněty pro výzkum v této problematice. Na základě analýzy poznatků a zkušeností zahraničních modelů klinických škol bude navržen model klinické školy, který poskytuje prostor pro ověření progresivních výukových koncepcí a realizaci inovativních přístupů v přípravě budoucích učitelů na Pedagogické fakultě UK v Praze.  Předmětem plánovaného výzkumu je ověření funkčnosti modelu klinické školy ve vztahu ke kvalitě rozvoje profesních dovedností studentů učitelství. Nedílnou součástí plánovaného výzkumu je ověřování modelu nových typů pedagogických praxí a kurzů, založených na týmové výuce a spolupráci VŠ pedagogů a učitelů ZŠ – mentorů a ověření možnosti užšího propojení teoretické a praktické složky pregraduální přípravy studentů učitelství.

 

PhDr. Jana Stará, Ph.D. a PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.

Ve stejné sekci dr. Jana Stará a dr. Tereza Krčmářová představily společný příspěvek s názvem ‘‘Užívání učebnicových materiálů ve výuce na 1. stupni ZŠ‘‘. Zaměřily se zejména na prezentaci výsledků dvou kvalitativních studií. Analyzovaly výuku vybraných tematických celků v rámci předmětu prvouka v 1. ročníku s cílem zjistit, zda a z jakých důvodů provádějí učitelé při realizaci kurikula projektovaného v učebnicových materiálech změny. Společným záměrem těchto studií bylo získání lepšího porozumění procesu zavádění inovací ve výuce prostřednictvím učebnicových materiálů, které může být přínosem jak pro autory učebnic, tak pro vzdělavatele učitelů.

 

PhDr. Anna Tomková, Ph.D.

K prezentaci v 7. sekci byl připraven příspěvek dr. A. Tomkové nazvaný ‘‘Pedagogické portfolio v učitelské přípravě“. Příspěvek se zabýval možnostmi práce s pedagogickými portfolii studentů učitelství v průběhu a v závěru jejich učitelské přípravy. Východiskem k úvahám o efektivnosti práce s pedagogickými portfolii, resp. o efektivnosti pedagogických portfolií u státních závěrečných zkoušek byla analýza 50 obhájených závěrečných pedagogických portfolií, doplněná rozhovory s absolventy učitelské přípravy.

 

PhDr. Jana Kargerová, Ph.D. a PhDr. Jana Stará, Ph.D.

Cílem příspěvku dr. Jany Kargerové a dr. Jany Staré s názvem ‘‘Studenti v profesních učících se komunitách‘‘ bylo prezentovat výsledky výzkumných šetření, ve kterých byly analyzovány přístupy zaměřené na zkvalitnění spolupráci fakultních učitelů a didaktiků při vedení souvislých praxí studentů a jejich výsledky. První výzkum zjišťoval přínosy souvislých  praxí na školách a kurzu mentoringu z pohledu studentů, fakultních a vysokoškolských učitelů. Další výzkum reflektoval působení studentů na pedagogické praxi z pohledu rozvoje školy a budování učící se komunity. Byly zjišťovány přínosy a problémy inovativních přístupů v oblasti mentoringu a reflektivního pojetí praxe.

 

Mgr. Jakub Pivarč

Dílčí výzkumné nálezy v rámci řešení projektu GA UK ev. č. 242213 představil také doktorand Mgr. Jakub Pivarč, jehož příspěvek byl zaměřen na žákovské prekoncepty mentálního postižení. V osmé sekci, která byla věnována prezentaci posterů, tak dostal příležitost diskutovat teoretické i metodologické aspekty jeho výzkumu s předními odborníky obzvláště z pedagogické obce s ohledem na téma konference ČAPV.

 

Mgr. Andrea Novotná a Mgr. Michaela Velechovská

Příspěvek doktorandek Mgr. Michaely Velechovské a Andrey Novotné představil dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na současný stav mentoringu  v České republice a ve vybraných zahraničních zemích. Autorky výzkumu představily současné formy a programy mentoringu v České republice, Velké Británii a Německu. Zároveň byly prezentovány výsledky mentorských rozhovorů, které názorně vystihovaly přínos mentoringu jak pro mentora, tak pro menteeho.