Záměrem projektu je propojit knihovnu - přirozené kulturní a komunitní centrum, žáky okolních základních škol a dobrovolníky, kteří chtějí dětem pomáhat v dosažení školní úspěšnosti. V knihovně vznikne místo, na kterém budou v pravidelných časech k dispozici dobrovolníci připraveni pomoci se školní přípravou každému dítěti, které bude mít zájem a přijde.
Projekt je zacílen především na pomoc dětem prvního stupně ZŠ, u kterých má být vytvořen návyk přípravy do školy, ale doma jim k tomu není poskytována vhodná podpora.
pomoc se školní přípravou dětem, které nemají z nejrůznějších důvodů možnost plně využívat pomoci v domácím prostředí, a následně zlepšení jejich školní úspěšnosti
pomoc při vytváření návyku pravidelné přípravy do školy u zapojených dětíseznámení dětí s možným využitím knihoven jako přirozeným informačním zdrojemseznámení dětí s neformálním prostředím knihovny, pomoc v osvojení si tohoto prostředí a nenásilná podpora rozvoje čtenářství u dětíposílení pozitivních vazeb mezi knihovnou, školou a rodinou žákapodpora rodičů zapojených dětí, kteří budou moci konzultovat vhodné nástroje domácí přípravy
Primární cílovou skupinou budou žáci okolních základních škol.
Podmínkou zapojení nebude pravidelná účast ani jiná podmínka mimo zájmu a respektování předem stanovených pravidel.
Sekundární cílovou skupinou budou pracovníci knihoven a dobrovolníci, zapojení do projektu.
Dobrovolníci budou mít podpůrnou roli, nenahrazují autoritu rodiče ani učitele. Jejich vztah s dětmi bude spíše na mentorské bázi.
Záměrem projektu je propojit knihovnu - přirozené kulturní a komunitní centrum, žáky okolních základních škol a dobrovolníky, kteří chtějí dětem pomáhat v dosažení školní úspěšnosti. V knihovně vznikne místo, na kterém budou v pravidelných časech k dispozici dobrovolníci připraveni pomoci se školní přípravou každému dítěti, které bude mít zájem a přijde.
Projekt je zacílen především na pomoc dětem prvního stupně ZŠ, u kterých má být vytvořen návyk přípravy do školy, ale doma jim k tomu není poskytována vhodná podpora. Případní zájemci z druhého stupně ZŠ však nebudou z programu vyloučeni.
Knihovna vytvoří vhodné neformální prostředí pro realizaci projektu. Vybrané místo v knihovně - klidnější kout, který ale nebude fyzicky oddělen od veřejně přístupného prostoru knihovny – umožní dětem volně přicházet i odcházet, současně umožní nenucený dohled knihovníků i veřejnosti.
Knihovna stanoví kontaktního pracovníka, který bude spolupracovat s koordinátorem projektu na vytvoření pravidel pro aktivity dětí i dobrovolníků v knihovně a na řešení vyvstalých událostí.
Nová škola, o.p.s. vybere vhodné dobrovolníky a proškolí je v základech dobrovolnické práce s dětmi a mládeží, možnostech neformálních doučovacích metod,specifikách práce se znevýhodněnými dětmi.
Dobrovolníci budou vybíráni podle šíře znalostí tak, aby byli schopni pomoci co největší skupině dětí. Dobrovolníci podepíší standardní smlouvu o výkonu dlouhodobé dobrovolnické služby dle § 5 zákona č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákona. Knihovna uzavře s Novou školou o.p.s. smlouvu o poskytnutí dobrovolníků dle stejného zákona. Dobrovolníci budou pojištěni Novou školou, o.p.s. Po celou dobu projektu budou v kontaktu s koordinátorem projektu a bude jim poskytována potřebná podpora.
Přímá práce s dětmi bude probíhat v pravidelných dnech a hodinách. Ty budou vycházet z průniku provozních hodin knihovny pro veřejnost a potřeb i časových možností žáků základních škol. Během stanovených hodin budou na určeném místě přítomni dobrovolníci, kteří budou pomáhat zájemcům při školní přípravě (podpora při vypracovávání domácích úkolů, vysvětlování ve škole probrané látky a ověřování jejího pochopení krátkým procvičováním). Primárně bude podpora domácí přípravy pomocí dobrovolníků zaměřena na žáky prvního stupně. Případní zájemci z druhého stupně nebudou z programu vyloučeni, kvůli větší rozmanitosti jejich možných požadavků budou více směřováni na dny, kdy bude přítomen dobrovolník, který bude schopen těmto požadavkům vyhovět (jde hlavně o diferenciaci jazyky/technické/humanitní předměty).
Jedná se o pilotní projekt, který má ověřit v prostředí jedné knihovny reálnost předpokladů o potřebnosti podobného programu, míru zájmu cílové skupiny, přiměřenost zvolených prostředků a komunikačních strategií s jednotlivými aktéry. Pomůže také nastavit vhodné způsoby spolupráce, odhalit a odstranit nedostatky, které během projektu vyvstanou, tak, aby byl projekt přenositelný do dalších knihoven.
Vybranou pilotní knihovnou je pobočka Bohnice Městské knihovny v Praze.
Pobočka je nově rekonstruovaná, využívaná je pouze obyvateli sídliště, uprostřed kterého je umístěna (Bohnice jsou okrajová čtvrť Prahy, vzhledem k výhradně autobusové MHD do Bohnic je vyšší využití pobočky obyvateli jiných čtvrtí nepravděpodobné).
S realizací projektu v pobočce Bohnice souhlasí vedoucí pobočky i vedoucí obvodní knihovny.
Zahájení pilotního projektu: polovina října 2014
Doba trvání: školní rok 2014/2015
zuzana.jezkova@nkp.cz
Zpracovali:
Mgr. Zuzana Ježková, Knihovnický institut, Národní knihovna ČR
vedoucí pracovní skupiny k prioritě č. 21 Koncepce rozvoje knihovenČR na léta 2011 – 2015
Michal Kryl, Nová škola, o.p.s.
manažer projektu Rozlety
1. 7. 2014