Témata DP a BP pro rok 2018/2019
Témata DP a BP pro rok 2018/2019
MgA. Alžběta Ferklová
Bakalářské práce
- Využití prvků dramatické výchovy pro osvojení písně v MŠ
- Metody dramatické výchovy jako prostředky osobnostního a sociálního rozvoje dětí ve věku 5 až 7 let
- Diplomové práce:
- Pedagogické prostředky pedagogiky M. Montessori
- Pedagogické prostředky ve waldorfských mateřských školách.
- Respektování svobody dítěte v mateřské škole a výchova k sebekázni, k uznávání autority.
PhDr. Helena Hejlová, PhD.
- Didaktická témata dle výběru studenta. Upřesnění na ústní konzultaci.
- Pedagogická komunikace. Přednostně určeno pro KS, upřesnění na ústní konzultaci.
- Žákovský parlament v životě školy. Předpokládá se empirická zkušenost s tématem.
- Dialog ve výuce.
Mgr. Irena Holemá, Ph.D.
1. Asistent pedagoga v předškolním zařízení.
2. Využití metod a technik dramatické výchovy při práci s dětmi předškolního věku.
Mgr. Petra Horská, Ph.D.
- Učitel primární školy v kontextu spolupráce školy a muzea.
PhDr. Jana Kargerová, Ph.D.
- Formy spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky dětí
(Podmínky efektivní spolupráce rodiny a školy. Zkušenosti ze škol, názory rodičů, učitelů
na možnosti a význam spolupráce. Návrh konkrétních forem spolupráce rodiny a školy.
Metody výzkumu: dotazník, studium písemných pramenů).
- Vzdělávací program Začít spolu ZŠ a jeho postavení v transformujícím se Školském
systému u nás.
(Analýza základních principů a východisek vzdělávacího programu Začít spolu s Bílou knihou a Rámcovými vzdělávacími programy. Zkušenosti s implementací vzdělávacího programu Začít spolu do našich škol (osobní výpovědi učitelů, názory rodičů, možnosti využití principů tohoto programu v rámci oborové aprobace studentů učitelství pro základní a střední školy).
- Partnerství a klientský přístup ve spolupráci rodiny a školy. (Význam partnerství a spolupráce rodiny a školy. Vztahy rodiny a školy. Metodika vedení konzultace s rodinou - klientský přístup. Praktická část - uplatnění klientského přístupu, dotazník).
Doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Bakalářské práce
- Srovnání pedagogické práce učitele v posledním roce mateřské školy a v přípravné třídě
- Specifika komunikace učitelky s dětmi v mateřské škole
- Jak děti vnímají pobyt v mateřské škole
- V čem se dítě 2-3 leté po nástupu do mateřské školy proměňuje
- Příprava učitelky mateřské školy na pedagogickou činnost
Diplomové práce
- Pozice přípravné třídy v současném předškolním vzdělávání
- Profesní činnosti učitelky v mateřské škole
- Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání (podmínky, specifika obsahu, metody, kompetence učitelky a chůvy).
- Mateřské a základní školy v rámci jednoho právního subjektu
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
1. Dilemata v učitelské profesi
2. Spolupráce učitele 1. stupně s psychologem/speciálním pedagogem
3. Studium v zahraničí jako příležitost pro osobnostní a profesní rozvoj budoucího učitele
4. Syndrom vyhoření učitele
5. Vlastní téma po dohodě
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Témata na BP/DP:
- Reggio pedagogika a její uplatnění v současné praxi předškolních institucí
- Situationsansatz a jeho uplatnění v současné praxi předškolních institucí
- Práce s metodou Persona Dolls v předškolním vzdělávání – akční výzkum
- Práce s metodou Carly v předškolním vzdělávání – akční výzkum
- Práce s metodou Learning Stories v předškolním vzdělávání – akční výzkum
Témata na DP:
- Analýza teoretických základů Reggio pedagogiky – analýza a vývoj teorie
- Analýza teoretických základů situačního přístupu (Situationsansatz) – analýza a vývoj teorie
- Architektonické dispozice prostoru mateřské školy jako významný kvalitativní faktor v edukačních procesech
- Význam prostředí předškolního zařízení – komparace konceptu prostoru v alternativních a inovativních pedagogických konceptech v předškolním vzdělávání
doc. Mgr. Radek Marušák
- Rolová hra dětí mladšího školního věku.
- Kompetence učitele dramatické výchovy.
- Literární text a dramatická výchova.
- Hodnocení v dramatické výchově.
- Metody dramatické výchovy a skupinová dynamika, klima třídy.
- Dramatická výchova a její uplatnění v projektové metodě, integrované tematické výuce.
- Rolová hra dětí mladšího školního věku.
- Kooperace v dramatické výchově.
- Práce s literárním textem metodami dramatické výchovy
(výběr textu a možnosti jeho uchopení metodami rolové dramatické hry a jinými metodami
dramatické výchovy, možnost i posouzení čítankových textů z pohledu dramatické výchovy
apod.).
- Cesty dětského recitátora + témata na základě zájmu studenta,
jež jsou nosná z pohledu DV a DP
- Učitel dramatické výchovy
PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
- Fakultní škola a její role v přípravě budoucích učitelů
- Pedagogická praxe a její role v rozvoji studentů učitelství
- Možnosti asistentské praxe v rozvoji studentů učitelství
- Spolupráce fakultních učitelů a studentů učitelství
- Klinická škola u nás a v zahraničí
- Strategie učení se žáků
- Problémové vyučovaní a možnosti jeho realizace ve výuce na prvním stupni základní školy
- Rozvíjení kompetencí k učení u žáků na prvním stupni ZŠ
- Vlastní téma studenta po dohodě a konzultaci
PhDr. Jana Stará, Ph.D.
- Připravenost pro vykonávání profese učitele očima absolventů v prvním roce nástupu do praxe.
2. Připravenost pro vykonávání profese učitele očima absolventů ve druhém a třetím roce po nástupu
do praxe.
3. Připravenost pro vykonávání profese učitele očima absolventů ve čtvrtém a pátém roce po nástupu
do praxe.
4. Práce učitelů s učebnicemi ve výuce vlastivědy
5. Profesní vidění studentů učitelství 1. stupně ZS
6. Subjektivně pociťované silné a slabé stránky studentů učitelství pro 1.stupen ZŠ při praxích během studia
Mgr. Radmila Svobodová
- Možnosti využití dramatické výchovy na 1. stupni ZŠ.
- Dramatická výchova jako nástroj osobnostně - sociálního rozvoje dítěte věku
primární školy.
3. Technika řeči a učitel, žák, třída.
4. Dramatická výchova jako cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem.
5. Strukturované drama a jeho výukový potenciál.
6. Divadlo Forum jako metoda řešení a prevence konfliktů na 1. stupni ZŠ.
7. Metody a techniky dramatické výchovy v prevenci patologických
jevů na 1. stupni ZŠ.
8. Témata z oblasti dramatické výchovy, OSV, techniky řeči a dětského divadla
konkretizovaná studenty.
PhDr. Anna Tomková, Ph.D.
- Profesní rozvoj budoucích a začínajících učitelů
- Podněty z alternativ pro rozvoj kvality výuky v běžné škole
- Proměny pedagogických procesů v kontextu společného vzdělávání
- Otázky primární školy a učitelské přípravy ve frankofonních zemích
Doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
- Historie lokální školy na základě školní kroniky
- Učitelé v běhu času
- Učebnice pedagogiky v letech 1948 – 2017
- Jednotná škola, důvody vzniku, vývoj (1948 – 1990)
- Analýza témat vybraného pedagogického časopisu (ve vybraném desetiletí)
Nejpozdější termín zadání bakalářských a diplomových prací do SIS v akademickém roce 2018/2019 na katedře primární pedagogiky je 9. 1. 2019.