StudiumDoktorskéKurzyDějiny školství a výchovy

Dějiny školství a výchovy

Garant: Doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.

Přednášející: Doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.

Místo konání: UK PedF, katedra primární pedagogiky, R219

Termín konání: vždy  ZS, 6 setkání v semestru dle typu přihlášených, celkový max. rozsah – 15 hodin

Cíle

Získat porozumění  vývojovým tendencím  a proměnným školství  a výchovy na základě identifikace  stěžejních událostí a historických okolností vedoucích k dějinným zvratům  v tradicích české školy a výchovy.

Obsah

  • Kořeny a předpoklady tradice české školy ( J.A. Komenský, česká komeniologie)
  • Důrazy osvícenství, význam racionalismu pro rozvoj výchovného  kontextu
  • Význam J.F. Herbarta pro výchovu 19. století  a rozvoj paradigma herbartistické školy
  • Principy a projevy  reformního hnutí
  • Meziválečné československé reformní hnutí (legislativa, boj o reformu školy, vztah  meziválečné situace na půdě školství a současná školská transformace)
  • Zvrat kontinuity české výchovné tradice (1939-1945, 1948-1989)

 

Forma a rozsah výuky

Přednášky a semináře

Způsob ukončení kurzu: zkouška vyplývající ze závěrečné práce

 

Doporučená literatura

ČAPKOVÁ, D. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana  Komenského. Praha: Academia, 1989

CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie I.-III. Brno : Novina, 1938-1940.

PATOČKA, J. Filosofické základy Komenského pedagogiky. In  Komeniologické studie I. Praha : Oikúmené, 1997, s. 164-231.

UHER, B. Nové školy v předválečném Československu. Praha : UK, 1971.

UHLÍŘOVÁ, J.  Problémy československé školské reformy v meziválečném období I., II.  Praha : UK PedF, 2004. ISBN 80-7290-196-6.

VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha : UK PedF, 1996.

VÁŇOVÁ, R. Úsilí československého učitelstva  o školskou reformu. Pokusné školy 20. let. Pedagogika,1992, roč.42, č. 2, s. 251-258. ISSN 0031-3815.

VRÁNA, S. Základy nové školy. Brno : Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví, 1946.