Garant: prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc., e-mail: vladimira.spilkova@pedf.cuni.cz
Přednášející: doc. PaedDr. Radka Wildová,CSc., PhDr. Anna Tomková, Ph.D., doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc., PhDr. Jana Kargerová, Ph.D., prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc.
Místo konání: UK PedF, katedra primární pedagogiky
Termín konání: letní semestr (únor – duben). Podle počtu přihlášených doktorandů bude zvolena organizační forma kurzu (přednášky, individuální konzultace) , učebna a termíny setkání.
Přihlášení do kurzu: Doktorandi se přihlásí vyplněním formuláře Přihláška-kurz primární pedagogika, který zašlou elektronicky na adresu vladimira.spilkova@pedf.cuni.cz do 30. listopadu 2014
Cílem předmětu je orientovat doktorandy v klíčových tématech primární pedagogiky z hlediska teoretických východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi.
3 přednášky - prof. Spilková
Předmět primární pedagogiky, na dítě orientované pojetí primární pedagogiky.
Primární škola/vzdělávání v historicko srovnávací perspektivě – z hlediska postavení ve vzdělávacím systému, celkového pojetí, cílů, obsahu a procesů učení v primárním vzdělávání s cílem identifkovat klíčové evropské trendy a srovnat je s trendy domácího vývoje.
Teoretická východiska tzv. nové koncepce z r.1976 (teorie rozvíjejícího vyučování a akcelerace psychického vývoje dětí), problémy v její realizaci a dopady na pojetí primárního vzdělávání.
Transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého škoství.
1 přednáška – doc.Wildová
Čtenářská gramotnost a její rozvoj v primární škole v historicko srovnávací perspektivě. Proměny v pojetí gramotnosti a strategiích jejího rozvoje v kontextu kurikulární reformy, zjištění z mezinárodních srovnávacích výzkumů – PISA,PIRLS aj.
2 přednášky – dr.Tomková
Alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty v kontextu transformace primárního vzdělávání po roce 1989 – z hlediska teoretických východisek, výzkumného sledování a reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.
1 přednáška – dr.Kargerová
Vybrané inovativní projekty, které mají zásadní vliv na procesy transformace primárního vzdělávání – z hlediska teoretických východisek, výzkumného sledování a reflexe praktických zkušeností v kontextu českého školství.
1 přednáška – doc.Uhlířová
Československé reformní hnutí 20. a 30. let jako inspirační zdroj pro současné proměny.
Hlavní témata mohou být modifikována a rozšířena dle odborného zaměření doktorandů. Mohou být také na základě zájmu doktorandů doplněna o další důležitá témata, zejm. individualizace v primárním vzdělávání, práce s nadaným žáky, multikulturní vzdělávání, konstruktivistické přístupy a tvorba učebnic (na příkladu prvouky) – dr.J.Stará,Ph.D., dr.T.Krčmářová,Ph.D.
Forma a rozsah výuky: 1 semestr, 24 hodin přednášek a 10-15 hodin individuálních konzultací
Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury
SPILKOVÁ,V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005, 311 s.
ISBN 80-7178-942-9.
Spilková,V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: PedF UK 1997. 121 s. ISBN 80-86039-41-2.
WILDOVÁ, Radka et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9.
HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha:UK v Praze-PedF, 2010.166 s. ISBN978-80-7290-468-6.
HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5.
Boland,T., Letschert,J. Primary Prospects (Developments in Primary Education in some European Countries, A Quest to Facts, Trends and Prospects). Enschede: National Institute for Curriculum Development SLO 1995. ISBN 0-396-90364-9.
Galton,M. Handbook of Primary Education in Europe. Strasbourg: CDCC 1989.
GFEN (kol.) Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum 1991. ISBN 80-7066-456-8.
Lukavská,E.: Pozor děti. Dobrá Voda: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003. 197 s. ISBN 80-86473-52-X.
Scheerens,J.,Brummelhuis,A. Indicators on the Functionning of Primary Schools in twelve European Countries. Paris : OECD, 1996. ISBN 0-07-047691-3.
Spilková,V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. 311 s. ISBN 80-7178-942-9.
ŠTECH,S. Škola stále nová. Praha: Karolinum 1992. ISBN 80-7066673-0.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA,B.(Ed.) Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál 2001.
Další literatura bude doporučena v průběhu kurzu vyučujícími.