StudiumDoktorskéKurzyTeorie učitelské profese

Teorie učitelské profese

Kód v SIS: OD0115007

Garant: PhDr. Anna Tomková, Ph.D., kontakt: tel. 221900222, e-mail anna.tomkova@pedf.cuni.cz

Přednášející: prof. PhDr. V. Spilková, CSc., doc. PaedDr. P. Urbánek, Dr., PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D., PhDr. Anna Tomková, Ph.D.

Místo konání: UK PedF, Magdalény Rettigové 4 - Praha 1

Termín konání: zimní, letní semestr

Přihláška do kurzu: Přihlášky přijímá garantka kurzu do 15. listopadu na adrese: anna.tomkova@pedf.cuni.cz. Učebna a termíny setkání budou upřesněny podle počtu přihlášených doktorandů.

Cíle:

Cílem předmětu je orientovat doktorandy v aktuální problematice učitelské profese u nás a v zahraničí, v rovině teoretických východisek, výzkumného zpracovávání a aplikací v praxi.

Obsah předmětu je dělen do několika  subtémat:

Profesionalizace učitelské profese a učitelského vzdělávání. Naše a zahraniční přístupy ke kvalitě učitele a profesnímu standardu. (V. Spilková)

Subtéma se zaměřuje na dvě oblasti: (a) na koncept profesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání a na přístupy české vzdělávací politiky k tomuto fenoménu v kontextu mezinárodních trendů. (b) Koncepty kvalita učitele, profesní standard, karierní systém. Reflexe klíčových trendů a přístupů v mezinárodní perspektivě a analýza domácího vývoje v této oblasti v posledních 20 letech.

Učitelská profese, její proměny a problémy. Učitelské sbory základních škol (P. Urbánek)

Subtéma předmětu definuje a kriticky konfrontuje podstatu profese; analyzuje učitelství v jeho vývoji a v současném postmoderním kontextu. S oporou o výzkumné nálezy je diskutován deprofesionalizační tlak na práci učitele, dále jsou hodnoceny rozličné fenomény v učitelství a učitelské práci (podpora učitelů, spolupráce školy a rodiny, společenská prestiž profese, morální konflikt a distres učitelů, profesní vyhoření aj.). Je identifikována šíře společenských požadavků a nároků na učitelství. Posouzeny jsou podmínky práce učitelů v souvislosti s výraznými změnami požadavků na profesi. Identifikovány jsou současné klíčové problémy učitelství, možnosti a meze jejich řešení.

Tematika učitelských sborů je dlouhodobě mimo odborný a výzkumný zájem u nás i v zahraničí, zanedbáván je i praktický dosah kvality sborů pro fungování školy. Ukazuje se přitom, že kvalita a stabilita učitelského sboru implikuje značný potenciál práce školy a je určujícím faktorem pro její kulturu. S oporou o aktuální výzkumné nálezy se subtéma zabývá sociálním klimatem učitelských sborů ZŠ, jeho výzkumem, typologií z pohledu vedení lidí a fungování sborů, personální konstelací v učitelských sborech, konflikty ve sborech, mobbingem a pohybem (fluktuací) učitelů mimo sbor.

Profesní rozvoj učitelů a formy jeho podpory (T. Krčmářová)

Subtéma se zaměřuje na proměny charakteristik a s nimi spojených potřeb podpory učitelů v různých fázích jejich profesního života. Pozornost je směřována zejména k učitelům začínajícím.  Diskutovány jsou jednotlivé formy podpory -kurzy DVPP, mentoring, koučování, supervize, mediace, kolegiální podpora v rámci párové a týmové výuky aj., kriticky zvažovány výhody a rizika jednotlivých forem, potažmo podmínky jejich efektivity. Prakticky jsou představeny základní principy vedení podpůrného mentorského rozhovoru a principy facilitace týmové supervize. Analyzovány jsou kazuistiky jednotlivých učitelů zdůrazňující nároky na individualizace při hledání vhodné podpory.

Reflektivní pojetí přípravy učitelů a práce s pedagogickým portfoliem. Hodnocení kvality pregraduální přípravy učitelů (A.Tomková)

Subtéma se zaměřuje na orientaci v inovacích profesní přípravy a hodnocení budoucích učitelů. Reflektivní pojetí učitelské přípravy představuje jako přístup, který má potenciál řešit problém nedostatečné integrace teorie a praxe. Profesní portfolio prezentuje jako jeden z nástrojů reflektivního přístupu ke vzdělávání budoucích učitelů. V rámci tohoto subtématu budou diskutovány také další možnosti zefektivňování učitelské přípravy, např. uplatňování principu pedagogického izomorfismu, profesní učení v učících se komunitách, formy spolupráce s fakultními/klinickými školami apod. Studenti se seznámí se zahraničními zkušenostmi z procesů autoevaluace a evaluace studijních programů přípravy budoucích učitelů.

 

Forma a rozsah výuky: 1 semestr, celkem 24 hodin, tj. 4 přednášky (celkem 12 hodin) a individuální konzultace (celkem 12 hodin)

Je očekávána účast studentů na přednáškách. V případě omluvené absence samostatné doplnění přednášeného tématu.

Způsob ukončení: V průběhu kurzu se student bude rozhodovat o tematickém zaměření a formě své výstupní práce. Zkontaktuje jednoho z přednášejících k individuálním konzultacím. Dokončenou práci předloží zkoušejícímu k určenému datu. Zkouška proběhne formou rozpravy nad písemnou prací, případně komentovanými materiály v portfoliu a seznamem prostudované odborné literatury k tématu

Doporučená literatura:

BERAN, V. Podpora začínajících učitelů a jejich rozvoj ve školské praxi a na příkladu vybrané školy [online]. 2015 [cit. 2016-03-20]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/151711. Vedoucí práce Romana Lisnerová.

DUSCHINSKÁ, K.: Mentoring v procesu stávání se učitelem – Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010. Vedoucí práce: Doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph. D. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/97350/

DVOŘÁK, D. et al. Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-2461-896-8.

JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-266-9.

HAVLÍČKOVÁ, M. Mentoring a supervize jako zdroj sebereflexe učitele. Dostupné z: http://docplayer.cz/6761-Mentoring-a-supervize-jako-zdroj-sebereflexe-ucitele.html

HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 80024724502.

KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.

PÍŠOVÁ, M., DUSCHINSKÁ, K. a kol. Mentoring v učitelství. Praha: PedF UK, 2011. ISBN 978-80-7290-518-8.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: PedF UK, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

SPILKOVÁ, V. Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání? Pedagogika, 2016, roč. 66, č. 4, s. 368-365. ISSN 0031-3815

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. s r.o., 2015. ISBN: 978-80-260-9405-0.

Dostupné na webu katedry primární pedagogiky Pedagogické fakulty UK v Praze na adrese:

http://kppg.pedf.cuni.cz/files/users/2/tiny_browser_files/files/klinickaskola_kniha.pdf

TOMKOVÁ, A. Příprava učitelů a hodnocení její kvality v Belgii. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-871-4.

TOMKOVÁ, A. Princip izomorfismu v učitelské přípravě. Pedagogika, 2015, r. LXV, č. 1, s. 75-81. ISSN 0031-3815.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. http://www.nuv.cz/file/54/

URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Praha: TU v Liberci, 2005. ISBN 80-7083-942-2.

URBÁNEK, P. Učitelské vzdělávání na rozcestí: historie, současnost a rizika. Pedagogika pedagogů. Tradice a současnost učitelství. České Budějovice: PedFJU, 2013, s. 53-74. ISBN 978-80-7394-397-4.

Přiložené soubory: