Souvislá pedagogická praxe II
Směřuje k rozvíjení učitelských kompetencí v celém rozsahu, studenti získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti. Studenti se přihlašují na praxe k vysokoškolským učitelům, kteří zajišťují praxi u vybraných fakultních učitelů na základních školách. Pokud student/ka z vážných důvodů žádá o výjimku konání souvislé praxe, je nutno podat žádost v dostatečném předstihu na studijní oddělení. Žádostem je možno vyhovět pouze ve velmi vážných a oprávněných případech. Studenti konají praxi v určené třídě ve dvojicích podle požadavků pro souvislou pedagogickou praxi. Při sebehodnocení a hodnocení studenta na souvislé pedagogické praxi II. se vychází z upraveného Souboru profesních kvalit studenta na závěrečné pedagogické praxi II, který obsahuje i hodnotící škálu. Toto hodnocení a sebehodnocení student přináší jako jeden z podkladů ke státní závěrečné zkoušce z pedagogiky.
Termín konání: 26. 2 . – 23. 3. 2018
Cíle Souvislé pedagogické praxe I a II:
- rozvíjet učitelské kompetence v celém rozsahu
- konstituovat osobitý vyučovací styl studenta/studentky
- získat zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy
- ověřit si úroveň začátečnické učitelské způsobilosti a stanovit si cíle a úkoly dalšího profesního růstu
Organizace a obsah Souvislé pedagogické praxe II:
- Student/ka se v týdnu před začátkem SPPII zkontaktuje s vysokoškolským učitelem, který povede jeho/její praxi, a s fakultním učitelem ze ZŠ, u kterého bude vykonávat praxi. První den praxe se student/ka přihlásí u ředitele školy, seznámí se s prostředím školy.
- První den ve „své třídě" věnuje náslechům a sběru důležitých informací o třídě a výuce. S fakultním učitelem a druhým praktikantem dohodne a zpracuje předběžný plán vlastních aktivit.
- Od 2. dne student/ka učí 2 hodiny denně ve své třídě, v ostatních hodinách se věnuje náslechům, své plány konzultuje s fakultním učitelem a s druhým praktikantem, své výstupy reflektuje.
- Celý 3. (4.) týden praxe student/ka plánuje a učí ve třídě samostatně a souvisle, s podporou fakultního učitele a druhého praktikanta.
- Během praxe se student/ka účastní všech aktivit, kterým se věnuje fakultní učitel, tj. i aktivitám během přestávek, třídním schůzkám, pedagogickým poradám, celoškolním akcím atd.
- Během praxe se student/ka seznámí se školním vzdělávacím programem a dalšími důležitými školními materiály a předpisy.
- Vysokoškolský učitel, tj.vedoucí pedagogické praxe (dle zápisů v SIS) bude při domluvené hospitaci požadovat předložení průběžně vedeného pedagogického deníku a aktuální písemné přípravy na hodinu.
Na konci Souvislé pedagogické praxe II bude vysokoškolským a fakultním učitelem hodnocena míra zvládnutí Souboru kvalit studentovy práce na praxi v celém rozsahu dle „Hodnotícící škály pro závěrečnou pedagogickou praxi". Kompletní materiál pak bude předkládán studenty u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky.
Podmínky pro udělení zápočtu za Souvislou pedagogickou praxi II:
- 100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi a reflektivních rozborech
- písemné sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi. Při sebehodnocení a hodnocení studenta na SPP II. se vychází z následujících oblastí:
- Plánování výuky
- Komunikace a vytváření prostředí pro učení
- Řízení učebních procesů
- Hodnocení žáků
- Reflexe výuky
- Kontext výuky
- Profesní rozvoj
- příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem
- předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu dopracovaný týdenní plán a soubor příprav a reflexí z jednoho souvisle vedeného týdne výuky.
Podmínky pro udělení zápočtu za Seminář k souvislé pedagogické praxi II:
- účast a zpracování úkolů na Semináři k souvislé pedagogické praxi II
- esej Já začínající učitel/ka
Ke stažení:
Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi - sebehodnotící list pro LETNÍ SEMESTR zde.
Požadavky na esej Já, začínající učitel/ka zde.