StudiumUčitelství pro 1. stupeň (Mgr.)Pedagogická praxe - prezenčníSouvislá pedagogická praxe II

Souvislá pedagogická praxe II

Směřuje k rozvíjení učitelských kompetencí v celém rozsahu, studenti získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti. Studenti se přihlašují na praxe k vysokoškolským učitelům, kteří zajišťují praxi u vybraných fakultních učitelů na základních školách. Pokud student/ka z vážných důvodů žádá o výjimku konání souvislé praxe, je nutno podat žádost v dostatečném předstihu na studijní oddělení. Žádostem je možno vyhovět pouze ve velmi vážných a oprávněných případech. Studenti konají praxi v určené třídě ve dvojicích podle požadavků pro souvislou pedagogickou praxi.  Při sebehodnocení a hodnocení studenta na souvislé pedagogické praxi II.  se vychází z upraveného  Souboru profesních kvalit studenta na  závěrečné pedagogické praxi II, který obsahuje i hodnotící škálu. Toto hodnocení a sebehodnocení student přináší jako jeden z podkladů ke státní závěrečné zkoušce z pedagogiky.

Termín konání: 26. 2 . – 23. 3. 2018

 

Cíle Souvislé pedagogické praxe I a II:

  • rozvíjet učitelské kompetence v celém rozsahu
  • konstituovat osobitý vyučovací styl studenta/studentky
  • získat zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy
  • ověřit si úroveň začátečnické učitelské způsobilosti a stanovit si cíle a úkoly dalšího profesního růstu

Organizace a obsah Souvislé pedagogické praxe II:

  • Student/ka se v týdnu před začátkem SPPII zkontaktuje s vysokoškolským učitelem, který povede jeho/její praxi, a s fakultním učitelem ze ZŠ, u kterého bude vykonávat praxi. První den praxe se student/ka přihlásí u ředitele školy, seznámí se s prostředím školy.
  • První den ve „své třídě" věnuje náslechům a sběru důležitých informací o třídě a výuce. S fakultním učitelem a druhým praktikantem dohodne a zpracuje předběžný plán vlastních aktivit.
  • Od 2. dne student/ka učí 2 hodiny denně ve své třídě, v ostatních hodinách se věnuje náslechům, své plány konzultuje s fakultním učitelem a s druhým praktikantem, své výstupy reflektuje.
  • Celý 3. (4.) týden praxe student/ka plánuje a učí ve třídě samostatně a souvisle, s podporou fakultního učitele a druhého praktikanta.
  • Během praxe se student/ka účastní všech aktivit, kterým se věnuje fakultní učitel, tj. i aktivitám během přestávek, třídním schůzkám, pedagogickým poradám, celoškolním akcím atd.
  • Během praxe se student/ka seznámí se školním vzdělávacím programem a dalšími důležitými školními materiály a předpisy.
  • Vysokoškolský učitel, tj.vedoucí pedagogické praxe (dle zápisů v SIS) bude při domluvené hospitaci požadovat předložení průběžně vedeného pedagogického deníku a aktuální písemné přípravy na hodinu.

Na konci Souvislé pedagogické praxe II bude vysokoškolským a fakultním učitelem hodnocena míra zvládnutí Souboru kvalit studentovy práce na praxi v celém rozsahu dle „Hodnotícící škály pro závěrečnou pedagogickou praxi". Kompletní materiál pak bude předkládán studenty u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky.

Podmínky pro udělení zápočtu za Souvislou pedagogickou praxi II:

  • 100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi a reflektivních rozborech
  • písemné sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi. Při sebehodnocení a hodnocení studenta na SPP II. se vychází z následujících oblastí:
  1. Plánování výuky
  2. Komunikace a vytváření prostředí pro učení
  3. Řízení učebních procesů
  4. Hodnocení žáků
  5. Reflexe výuky
  6. Kontext výuky
  7. Profesní rozvoj
  • příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem
  • předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu dopracovaný týdenní plán a soubor příprav a reflexí z jednoho souvisle vedeného týdne výuky.

Podmínky pro udělení zápočtu za Seminář k souvislé pedagogické praxi II:

  • účast a zpracování úkolů na Semináři k souvislé pedagogické praxi II
  • esej Já začínající učitel/ka

 

Ke stažení:

Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi - sebehodnotící list pro LETNÍ SEMESTR zde.

Požadavky na esej Já, začínající učitel/ka zde.