Souvislá pedagogická praxe I
Směřuje k rozvíjení učitelských kompetencí v celém rozsahu, studenti získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti. Studenti se přihlašují na praxe k vysokoškolským učitelům, kteří zajišťují praxi u vybraných fakultních učitelů na základních školách. Pokud student/ka z vážných důvodů žádá o výjimku konání souvislé praxe, je nutno podat žádost v dostatečném předstihu na studijní oddělení. Žádostem je možno vyhovět pouze ve velmi vážných a oprávněných případech. Studenti konají praxi v určené třídě ve dvojicích podle požadavků pro souvislou pedagogickou praxi.
Termín konání: 20. 11. – 1. 12. 2017
Cíle Souvislé pedagogické praxe:
- rozvíjet učitelské kompetence v celém rozsahu
- konstituovat osobitý vyučovací styl studenta/studentky
- získat zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy
- ověřit si úroveň začátečnické učitelské způsobilosti a stanovit si cíle a úkoly dalšího profesního růstu
Organizace a obsah praxe:
- Student/ka se v týdnu před začátkem SPP I zkontaktuje s vysokoškolským učitelem, který povede jeho/její praxi, a s fakultním učitelem ze ZŠ, u kterého bude vykonávat praxi. První den praxe se student/ka přihlásí u ředitele školy, seznámí se s prostředím školy.
- První den ve „své třídě" věnuje náslechům a sběru důležitých informací o třídě a výuce. S fakultním učitelem a druhým praktikantem dohodne a zpracuje předběžný plán vlastních aktivit.
- Od 2. dne student/ka učí 2 hodiny denně ve své třídě, v ostatních hodinách se věnuje náslechům, své plány konzultuje s fakultním učitelem a s druhým praktikantem, své výstupy reflektuje.
- Během praxe se student/ka účastní všech aktivit, kterým se věnuje fakultní učitel, tj. i aktivitám během přestávek, třídním schůzkám, pedagogickým poradám, celoškolním akcím atd.
- Během praxe se student/ka seznámí se školním vzdělávacím programem a dalšími důležitými školními materiály a předpisy.
- Vysokoškolský učitel, tj.vedoucí pedagogické praxe (dle zápisů v SIS) bude při domluvené hospitaci požadovat předložení průběžně vedeného pedagogického deníku a aktuální písemné přípravy na hodinu.
Kritéria hodnocení:
Při sebehodnocení a hodnocení studenta na SPP I se vychází ze Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi zahrnujícího oblasti:
- Plánování výuky
- Komunikace a vytváření prostředí pro učení
- Řízení učebních procesů
- Hodnocení žáků
- Reflexe výuky
- Kontext výuky
- Profesní rozvoj
Zásadní pro hodnocení na SPP I budou kompetence k plánování, realizaci a reflexi vlastní výuky. Hodnocení na SPP I. má především formativní charakter.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- 100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi
- předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu 5 dopracovaných záznamů náslechů a 5 vlastních příprav s reflexemi
- účast na Semináři k souvislé pedagogické praxi I
- písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi
- příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem
Ke stažení:
Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi I - zde.