StudiumUčitelství pro 1. stupeň (Mgr.)Pedagogická praxe - prezenčníSouvislá pedagogická praxe I

Souvislá pedagogická praxe I

Směřuje k rozvíjení učitelských kompetencí v celém rozsahu, studenti získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti. Studenti se přihlašují na praxe k vysokoškolským učitelům, kteří zajišťují praxi u vybraných fakultních učitelů na základních školách. Pokud student/ka z vážných důvodů žádá o výjimku konání souvislé praxe, je nutno podat žádost v dostatečném předstihu na studijní oddělení. Žádostem je možno vyhovět pouze ve velmi vážných a oprávněných případech. Studenti konají praxi v určené třídě ve dvojicích podle požadavků pro souvislou pedagogickou praxi.  

Termín konání: 20. 11. – 1. 12. 2017

Cíle Souvislé pedagogické praxe:

  • rozvíjet učitelské kompetence v celém rozsahu
  • konstituovat osobitý vyučovací styl studenta/studentky
  • získat zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy
  • ověřit si úroveň začátečnické učitelské způsobilosti a stanovit si cíle a úkoly dalšího profesního růstu

Organizace a obsah praxe:

  • Student/ka se v týdnu před začátkem SPP I zkontaktuje s vysokoškolským učitelem, který povede jeho/její praxi, a s fakultním učitelem ze ZŠ, u kterého bude vykonávat praxi. První den praxe se student/ka přihlásí u ředitele školy, seznámí se s prostředím školy.
  • První den ve „své třídě" věnuje náslechům a sběru důležitých informací o třídě a výuce. S fakultním učitelem a druhým praktikantem dohodne a zpracuje předběžný plán vlastních aktivit.
  • Od 2. dne student/ka učí 2 hodiny denně ve své třídě, v ostatních hodinách se věnuje náslechům, své plány konzultuje s fakultním učitelem a s druhým praktikantem, své výstupy reflektuje. 
  • Během praxe se student/ka účastní všech aktivit, kterým se věnuje fakultní učitel, tj. i aktivitám během přestávek, třídním schůzkám, pedagogickým poradám, celoškolním akcím atd.
  • Během praxe se student/ka seznámí se školním vzdělávacím programem a dalšími důležitými školními materiály a předpisy.
  • Vysokoškolský učitel, tj.vedoucí pedagogické praxe (dle zápisů v SIS) bude při domluvené hospitaci požadovat předložení průběžně vedeného pedagogického deníku a aktuální písemné přípravy na hodinu.

Kritéria hodnocení:

Při sebehodnocení a hodnocení studenta na SPP I se vychází ze Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi zahrnujícího oblasti:

  1. Plánování výuky
  2. Komunikace a vytváření prostředí pro učení
  3. Řízení učebních procesů
  4. Hodnocení žáků
  5. Reflexe výuky
  6. Kontext výuky
  7. Profesní rozvoj

Zásadní pro hodnocení na SPP I budou kompetence k plánování, realizaci a reflexi vlastní výuky. Hodnocení na SPP I. má především formativní charakter.


Podmínky pro udělení zápočtu:

  • 100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi
  • předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu 5 dopracovaných záznamů náslechů a 5 vlastních příprav s reflexemi
  • účast na Semináři k souvislé pedagogické praxi I
  • písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi
  • příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem

 

Ke stažení:

Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi I - zde.