StudiumUčitelství pro 1. stupeň (Mgr.)Státní závěrečné zkouškyPedagogické portfolio

Závěrečné pedagogické portfolio

Rozpracování 2. varianty státní závěrečné zkoušky z pedagogiky: Student/studentka obhajuje své Závěrečné pedagogické portfolio

Obhajoba Závěrečného pedagogického portfolia (ZPP) je variantou státní závěrečné zkoušky z pedagogiky v oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ.

Závěrečné pedagogické portfolio ke státní závěrečné zkoušce z pedagogiky je uspořádaný a reflektovaný soubor vybraných prací a jiných materiálů studenta z průběhu jeho studia na pedagogické fakultě, které dokumentují profesní vývoj i dosažené kvality profesních kompetencí v závěru studia Učitelství pro 1. stupeň ZŠ.

Cíle a funkce Závěrečného pedagogického portfolia:

Cílem ZPP je uspořádání, reflektování a prezentování dosavadních profesních zkušeností, znalostí, dovedností, postojů a hodnot vážících se k přípravě na učitelskou profesi a ke vstupu do praxe.

Prostřednictvím ZPP student prezentuje a argumentuje vlastní pojetí výuky na základě teoretických znalostí a v kontextu širších souvislostí.  Prokazuje dovednost systematicky reflektovat svou pedagogickou činnost včetně zamýšlení se nad dalším profesním rozvojem (dovednost stanovovat si vlastní cíle – v čem se chci zlepšit, co se potřebuji naučit).

Kvalitně zpracované ZPP je nástrojem k integraci studia a státní závěrečné zkoušky, zejména teoretické a praktické složky a pedagogicko-psychologické a oborově didaktické přípravy. Umožňuje nejen kvalitativní, formativní a individualizované externí hodnocení studenta, ale je také cenným nástrojem k sebehodnocení.

Zkušební komisi portfolio slouží jako podklad k rozpravě a k hodnocení pokroku a výsledků studia daného studenta. Na základě portfolia examinátor navrhuje zkušební otázku.

Obsah a struktura Závěrečného pedagogického portfolia:

Je oceňován samostatný a tvořivý způsob zpracování ZPP, přesto je potřeba jeho obsah a formu částečně vymezit:

Součástí ZPP je obsah, který umožní lépe se orientovat v zařazených materiálech i ve struktuře portfolia. Materiály jsou uloženy v deskách, na kterých je uvedeno jméno studenta, e-mailová adresa, studijní obor, forma studia a měsíc a rok dokončení portfolia. Povinnou součástí ZPP je úvodní písemné souvislé pojednání „Můj profesní vývoj" (přibližně tři strany) o nejvýznamnějších meznících profesní přípravy studenta. Součástí pojednání má být i charakteristika vlastního současného pojetí výuky a cíle a plán dalšího profesního růstu. V pojednání mohou být využity sebereflektivní materiály, které vznikaly v průběhu studia.Součástí ZPP jsou dále vybrané, uspořádané, reflektované a aktuálně okomentované produkty studenta, které ukazují na pokrok a výsledky profesní přípravy studenta – budoucího učitele 1. stupně ZŠ. Zařazené práce musí obsahovat také rok vzniku, název kurzu a jméno vyučujícího. V reflexích přiložených prací je třeba se vypořádat také s připomínkami, které k pracím měli vyučující v době jejich realizace.

Součástí ZPP mohou být např.:

  • vybrané vlastní přípravy, realizace a reflexe vyučovacích jednotek a celků (fotodokumentace, videozáznamy, připravené pracovní listy, pomůcky, produkty žáků);
  • vybrané seminární, ročníkové a další práce vznikající během vybraných kurzů;
  • sebereflektivní úvahy a eseje týkající se vývoje odborných názorů, otázek a pokroků na cestě k učitelské profesi;
  • úvahy k vybraným titulům odborné literatury;
  • reflexe mimoškolních aktivit (vlastní praxe i kurzů dalšího vzdělávání) vztahujících se k učitelské profesi;
  • komentáře a hodnocení od fakultních učitelů;
  • povinně vyplněný Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi II.;
  • povinně seznam prostudované pedagogicko-psychologické literatury.

V ZPP je třeba minimalizovat množství materiálů prezentovaných v rámci jiných částí státní závěrečné zkoušky.

Organizace odevzdání Závěrečného pedagogického portfolia:

V elektronické přihlášce ke státní závěrečné zkoušce student označí, zda-li předloží ke státní závěrečné zkoušce z pedagogiky Závěrečné pedagogické portfolio.

Student odevzdá své Závěrečné pedagogické portfolio na katedru primární pedagogiky v jednom vyhotovení a v elektronické kopii v katedrou určeném termínu (aktuální informace o termínech sledujte na webu katedry v sekci Aktuality). Portfolio musí být přijato na poradě katedry primární pedagogiky, o čemž se student informuje nejpozději jeden týden před termínem ústní zkoušky. Originál ZPP se studentovi po složení státní závěrečné zkoušky vrací.

Doporučený postup při tvorbě elektronické podoby ZPP:

Vytvořte složku portfolia  s názvem „Jmeno Prijmení – portfolio" (bez diakritiky)V této složce vytvořte podsložku podle jednotlivých částí portfolia např.„Zakladni_cast" (bez diakritiky).Do jednotlivých podsložek zkopírujte vybrané dokumenty, které budou součástí vašeho portfolia. V hlavní složce vytvořte dokument s názvem Obsah.Do dokumentu Obsah napište      nebo zkopírujte obsah vašeho portfolia.K jednotlivým položkám obsahu vytvořte odkazy na dokumenty vašeho portfolia. (Pozor, pokud později změníte názvy souborů ve vašem portfoliu, je nutné upravit i hypertextové odkazy v obsahu.)Uložte dokument pod typem souboru jako Webová stránka (*html, *htm).Kompletní složku portfolia uložte na CD.

Kritéria přijetí ZPP ke státní závěrečné zkoušce:

ZPP dokládá profesní kompetence a kvality studenta učitelství, včetně profesních znalostí, dosaženou úroveň i posuny během studiaZPP má reflektivní charakterZPP obsahuje pouze produkty vytvořené samotným studentem (skupinou studentů)ZPP splňuje formální požadavky

Průběh státní závěrečné zkoušky z pedagogiky s obhajobou Závěrečného pedagogického portfolia:

Při ústní zkoušce je studentovi zadána jedna zkušební otázka plynoucí z obsahu předloženého portfolia a nepřesahující tematické okruhy k závěrečné zkoušce z pedagogiky.

Student si písemně připravuje strukturu odpovědi a vybírá ze svého portfolia nejpodstatnější materiály mající přímý vztah ke zkušební otázce.

Student v 8 - 10 minutách představuje obsah a strukturu svého portfolia.

Zkoušející se vyjadřuje ke kvalitám předloženého portfolia.

Student odpovídá na zkušební otázku, s využitím vybraných prací z portfolia.

V následující diskusi student reaguje na další otázky všech zkoušejících, které vyplývají z úvodní prezentace portfolia, z obsahu portfolia a z odpovědi na zkušební otázku.

Hodnocení v případě obhajoby Závěrečného pedagogického portfolia:

Při státní závěrečné zkoušce z pedagogiky – obhajobě ZPP je hodnocena úroveň dosažených profesních kompetencí studenta oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ prokázaných na základě:

  • kvality předloženého Závěrečného pedagogického portfolia;
  • prezentace studenta skrze Závěrečné pedagogické portfolio;
  • odpovědi na zkušební otázku;odpovědí na další otázky examinátorů a
  • kvality reagování studenta v diskusi.

Konzultace a případné další informace podají vyučující na katedře primární pedagogiky Pedagogické fakulty UK. Tyto informace, případně další aktuality (např. upřesnění data odevzdání Závěrečného pedagogického portfolia) naleznete na http://kppg.pedf.cuni.cz.

Milí studenti, milé studentky,

přejeme Vám radost a užitek z tvorby a obhajoby Závěrečného pedagogického portfolia.  Těšíme se na setkání s Vámi nad Vašimi portfolii!