StudiumUčitelství pro 1. stupeň (Mgr.)Státní závěrečné zkouškyÚstní část

Ústní část

Podrobné informace k části ústní státní závěrečné zkoušky z oboru pedagogika:

Předmět ústní státní závěrečné zkoušky z pedagogiky ve studiu učitelství pro 1. stupeň základní školy tvoří obecná didaktika se zaměřením na primární vzdělávání a vybrané otázky z dějin pedagogiky, pedagogické psychologie a dalších věd o výchově. Obory zkoušky jsou rozpracovány do tematických okruhů.

Student má při zkoušce prokázat znalost teoretických východisek současného pojetí primárního vzdělávání, schopnost analyzovat a interpretovat pedagogické jevy. Očekává se, že dobře zná současné transformační úsilí a že je schopen vyjádřit a věcně zdůvodnit vlastní stanoviska. Zároveň má student při zkoušce dokladovat kvalitu své profesní způsobilosti prostřednictvím hodnocení a sebehodnocení v Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi a dokumentační složky ze Souvislé pedagogické praxe I. a II. nebo jako součást Závěrečného pedagogického portfolia.

Student volí jednu z následujících variant části ústní státní závěrečné zkoušky z oboru pedagogika:

1. varianta:

Student si tahá dva tematické okruhy, které jsou examinátorem dále konkretizovány. Písemně připravuje strukturu odpovědi, vyčlení klíčová slova, opírá se i o praktické zkušenosti z vlastní praxe s dětmi, argumentuje s odkazy na odbornou literaturu. Odpověď na otázku by měla zahrnovat, pokud to umožní povaha jejího tématu, historické souvislosti nebo srovnávací aspekt, pedagogicko-psychologický rozměr a současné přístupy k řešení problému. Okruhy mohou být examinátorem konkretizovány do podoby problémových a aplikačních otázek, vycházejících z videoukázky nebo předloženého textu.

K této variantě ústní zkoušky student předkládá:

a/ seznam prostudované pedagogicko-psychologické literatury, která se může stát podnětem k rozpravě o odborných otázkách s examinátorem;

b/ reflexivní dokumentaci Souvislé pedagogické praxe I. a II, případně z ostatních pedagogických praxí. Povinnou součástí této složky je vyplněný Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi II.

2. varianta:

Student obhajuje své Závěrečné pedagogické portfolio. Student odevzdá své Závěrečné pedagogické portfolio na katedru primární pedagogiky v jednom vyhotovení a v elektronické kopii v katedrou určeném termínu (aktuální informace o termínech sledujte na webu katedry v sekci Aktuality). Portfolio musí být přijato na poradě katedry primární pedagogiky, o čemž se student informuje nejpozději týden před termínem ústní zkoušky. Závěrečné pedagogické portfolio obsahuje pojednání „Můj profesní vývoj" a vybrané, uspořádané a reflektované produkty studenta, které ukazují na pokrok a výsledky jeho profesní přípravy. Součástí portfolia je také seznam prostudované pedagogicko-psychologické literatury a vyplněný Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi II.

Při ústní zkoušce je studentovi zadána jedna zkušební otázka plynoucí z obsahu předloženého portfolia a nepřesahující tematické okruhy k závěrečné zkoušce z pedagogiky. Student si písemně připravuje strukturu odpovědi a vybírá ze svého portfolia nejpodstatnější materiály mající přímý vztah ke zkušební otázce. Při vlastní zkoušce student představuje sebe prostřednictvím svého portfolia a odpovídá na zkušební otázku, s využitím vybraných prací z portfolia (více viz dokument Rozpracování 2. varianty státní závěrečné zkoušky z pedagogiky).

Tematické okruhy ústní státní závěrečné zkoušky z oboru pedagogika:

  1. Úloha výchovy v životě člověka
  2. Cíle vzdělávání
  3. Obsah vzdělávání
  4. Pojetí dítěte a dětství
  5. Charakteristika žáka primární školy
  6. Učitel a jeho profese
  7. Pedagogická komunikace
  8. Primární škola v systému vzdělávání
  9. Koncepce výuky
  10. Metody a organizační formy výuky
  11. Princip individualizace ve výuce
  12. Školní třída jako sociální skupina, klima ve třídě
  13. Motivace žáka ve výuce
  14. Hodnocení žáka ve výuce
  15. Školní úspěšnost
  16. Dítě na počátku školní docházky
  17. Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti
  18. Rozvoj počáteční písařské gramotnosti
  19. Autorita ve výchově, školní kázeň
  20. Hodnoty ve výchově a výchova k hodnotám
  21. Spolupráce mezi školou a rodinou
  22. Plánování výuky
  23. Komenského myšlenky inspirující a realizované v současné škole
  24. Principy reformního hnutí a jejich vliv na proměnu školy v 1. polovině 20. století
  25. Československé meziválečné reformní hnutí     
  26. Vývoj české školy mezi lety 1948 - 1989
  27. Transformace základního vzdělávání po r. 1989

 

 

 

Otázky ke státní závěrečné zkoušce z dramatické výchovy zde.