Předmět ústní státní závěrečné zkoušky z pedagogiky ve studiu učitelství pro 1. stupeň základní školy tvoří obecná didaktika se zaměřením na primární vzdělávání a vybrané otázky z dějin pedagogiky, pedagogické psychologie a dalších věd o výchově. Obory zkoušky jsou rozpracovány do tematických okruhů.
Student má při zkoušce prokázat znalost teoretických východisek současného pojetí primárního vzdělávání, schopnost analyzovat a interpretovat pedagogické jevy. Očekává se, že dobře zná současné transformační úsilí a že je schopen vyjádřit a věcně zdůvodnit vlastní stanoviska. Zároveň má student při zkoušce dokladovat kvalitu své profesní způsobilosti prostřednictvím hodnocení a sebehodnocení v Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi a dokumentační složky ze Souvislé pedagogické praxe I. a II. nebo jako součást Závěrečného pedagogického portfolia.
Student volí jednu z následujících variant části ústní státní závěrečné zkoušky z oboru pedagogika:
Student si tahá dva tematické okruhy, které jsou examinátorem dále konkretizovány. Písemně připravuje strukturu odpovědi, vyčlení klíčová slova, opírá se i o praktické zkušenosti z vlastní praxe s dětmi, argumentuje s odkazy na odbornou literaturu. Odpověď na otázku by měla zahrnovat, pokud to umožní povaha jejího tématu, historické souvislosti nebo srovnávací aspekt, pedagogicko-psychologický rozměr a současné přístupy k řešení problému. Okruhy mohou být examinátorem konkretizovány do podoby problémových a aplikačních otázek, vycházejících z videoukázky nebo předloženého textu.
K této variantě ústní zkoušky student předkládá:
a/ seznam prostudované pedagogicko-psychologické literatury, která se může stát podnětem k rozpravě o odborných otázkách s examinátorem;
b/ reflexivní dokumentaci Souvislé pedagogické praxe I. a II, případně z ostatních pedagogických praxí. Povinnou součástí této složky je vyplněný Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi II.
Student obhajuje své Závěrečné pedagogické portfolio. Student odevzdá své Závěrečné pedagogické portfolio na katedru primární pedagogiky v jednom vyhotovení a v elektronické kopii v katedrou určeném termínu (aktuální informace o termínech sledujte na webu katedry v sekci Aktuality). Portfolio musí být přijato na poradě katedry primární pedagogiky, o čemž se student informuje nejpozději týden před termínem ústní zkoušky. Závěrečné pedagogické portfolio obsahuje pojednání „Můj profesní vývoj" a vybrané, uspořádané a reflektované produkty studenta, které ukazují na pokrok a výsledky jeho profesní přípravy. Součástí portfolia je také seznam prostudované pedagogicko-psychologické literatury a vyplněný Soubor profesních kvalit studenta na pedagogické praxi II.
Při ústní zkoušce je studentovi zadána jedna zkušební otázka plynoucí z obsahu předloženého portfolia a nepřesahující tematické okruhy k závěrečné zkoušce z pedagogiky. Student si písemně připravuje strukturu odpovědi a vybírá ze svého portfolia nejpodstatnější materiály mající přímý vztah ke zkušební otázce. Při vlastní zkoušce student představuje sebe prostřednictvím svého portfolia a odpovídá na zkušební otázku, s využitím vybraných prací z portfolia (více viz dokument Rozpracování 2. varianty státní závěrečné zkoušky z pedagogiky).
Otázky ke státní závěrečné zkoušce z dramatické výchovy zde.