StudiumUčitelství pro MŠ (Bc.)Státní bakalářské zkouškyBakalářské práce

Pokyny pro zpracování bakalářské práce

 

Specifikace závěrečných prací vedených na katedře primární pedagogiky

Opatření děkana o podrobnostech pro závěrečné práce zde

Jaká specifika mají diplomové a bakalářské práce vedené na katedře primární pedagogiky?

1. Účel a charakter bakalářské práce

Bakalářskou prací student v souladu s profilem absolventa v daném studijním oboru prokazuje schopnost vybrat z tématu práce problém, kterému se dále detailněji věnuje. Prokazuje, že dovede v základní rovině zpracovat (vybrat a interpretovat) adekvátní teoretická východiska řešeného problému a v souvislosti s tím používat jednoduchou podobu metod pedagogického výzkumu. Zaměřuje se na vlastní praktické zpracování, ověřování a reflektování konkrétního edukačního procesu nebo jeho částí u dětí předškolního věku.

1.1  Bakalářské práce se od diplomových prací liší především menším rozsahem teoretických východisek a důrazem na praktické krátkodobé edukační konstruování a reflektování u menšího sledovaného vzorku.

1.2  Bakalářská práce se orientuje na problematiku výchovy a vzdělávání v předškolním období. Teoretická část vychází ze studia a zhodnocení odborných pramenů ke zvolené problematice. Praktická část je založena především na rozboru, interpretaci a reflexi vlastní pedagogické práce. Její konkrétní zpracování se odvozuje od zvoleného tématu a cíle práce. Respektuje zvyklosti v používání běžně dostupných metod a technik pedagogického výzkumu a zpracování zjištěných údajů.

Má zpravidla podobu:

a) Teoreticky podloženého programu /projektu/ pro práci s dětmi předškolního věku. Zde se očekává vyslovení konkrétně formulovaných výzkumných cílů a základních sledovaných otázek, na které by mělo dát odpověď realizované a reflektované šetření (s případným využitím kvalitativních vyhodnocujících postupů).

b) Studie, která na základě teoretických předpokladů zkoumá a ověřuje podmínky a okolnosti mající vliv na rozvoj dítěte nebo na naplňování jeho specifických potřeb. Může mít podobu případové studie zaměřené na zkoumaný subjekt s následnou volbou pedagogických přístupů (např. vypracováním a ověřením individuálního vzdělávacího programu).

c) Srovnávací studie zaměřené na vybraná kritéria pro rozbor a zhodnocení pedagogických systémů a školních programů. Zde mohou být uplatněny metody analýzy dokumentů a jiných pedagogických konstruktů s cílem nacházet a zhodnotit společné znaky a rozdíly.

Ve všech uvedených případech mohou být dalšími metodami pozorování, rozhovor, dotazník, test, rozbor výsledků dětské činnosti, základní sociometrické techniky, anketa, apod.

2. Zadání, vedení a odevzdání bakalářské práce

Řídí se Opatřením děkana o podrobnostech pro závěrečné práce (zde)  s následujícím upřesněním:

2.1 Odevzdání bakalářské práce je podmínkou pro vykonání státní závěrečné zkoušky a je její součástí. Obhajoba bakalářské práce a ústní část SZZ se realizuje v jednom státnicovém termínu, na který se student přihlásil.

3. Struktura bakalářské práce

3.1 Orientační návrh struktury:

  • titulní listy
  • anotace a klíčová slova v českém a anglickém jazyce
  • obsah
  • úvod s formulací cíle bakalářské práce
  • zpracování teoretických východisek
  • praktická část s formulací řešeného problému, cílů a použitých metod zkoumání
  • realizace vlastního akčního výzkumu
  • výsledky a závěry praktické části
  • závěr
  • literatura a informační zdroje
  • přílohy
  • Prohlášení žadatele o nahlédnutí do listinné podoby závěrečné práce před její obhajobou
  • Prohlášení žadatele o nahlédnutí do listinné podoby závěrečné práce – evidenční list

3.2 Minimální rozsah bakalářské práce je 40 normostran původního textu, (tj. bez titulních listů a příloh).

3.3  V seznamu odborné literatury a informačních zdrojů jsou uvedeny všechny prameny použité při zpracování bakalářské práce, s převahou primárních zdrojů. Minimální počet titulů použité literatury je deset (do tohoto počtu nejsou zahrnuty elektronické zdroje). Seznam je zpracován podle abecedního pořadí autorů, zvlášť je uvedena literatura a zvlášť elektronické zdroje.

 

Opatření děkana o podrobnostech pro závěrečné práce zde

Propozice k vypracování diplomového úkolu k SZZ z dramatické výchovy, učitelství pro mateřské školy zde.

 

 

POZOR! Od 1.10.2017 platí nové předpisy Pedagogicke fakulty UK. Mění se např. forma odevzdávání závěrečné práce (povinností studenta je odevzdat práci prostřednictvím SIS v elektronické podobě, tištěná verze práce se neodevzdává. Studenti jsou povinni seznámit se s novými předpisy. Jsou dostupné zde:  https://www.cuni.cz/UK-4926.html#1 Zvláště doporučujeme prostudovat "Podrobnosti o organizaci studia v bakalářských a magisterských studijních programech".

Přiložené soubory: