StudiumUčitelství pro 1. stupeň (Mgr.)Pedagogická praxe - prezenčníUčitelské praktikum I

Učitelské praktikum I

Cíle kurzu:

Student poznává různé typy škol a vzdělávacích zařízení, s důrazem na pojetí výuky a výukové strategie na 1. stupni ZŠ.
Přemýšlí o pojetí výuky a výukových strategiích škol a učitelů v souvislosti s věkovými a individuálními potřebami žáků.
Vede si pedagogické portfolio, v němž popisuje a reflektuje zkušenosti z Učitelského praktika I. Sbírá materiály z jednotlivých náslechů – tvoří medailonky navštívených škol, zpracovává záznamy a reflexe náslechů, portfolio si rozšiřuje o další podnětné materiály související s jeho přípravou na učitelskou profesi.
Pozorovanou pedagogickou praxi interpretuje a reflektuje s oporou o základní didaktické kategorie a témata předmětu Didaktika 1. stupně ZŠ, tj. přemýšlí koho, co, jak a proč učit na 1. stupni ZŠ.
K reflexi nové zkušenosti používá škálu reflektivních technik.
Rozumí pojetí a obsahu Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi, používá jej při násleších jako pozorovací arch.

Obsah:

Učitelské praktikum I zahrnuje náslechy na různých typech škol a vzdělávacích zařízení, s důrazem na pozorování výuky na 1. stupni základní školy. Součástí náslechů jsou diskuse s vedením škol a vyučujícími a reflexe zkušenosti z náslechů v návaznosti na témata Didaktiky 1. stupně ZŠ I, např. znaky kvalitní základní školy, inkluzivní škola, bezpečné a podnětné klima pro učení, kurikulum primární školy, strategie a metody aktivního učení žáků, individualizace ve výuce, výchova k hodnotám, spolupráce školy a rodiny a další. Vzhledem k provázanosti úkolů je nutné absolvovat Učitelské praktikum I a Didaktiku 1. stupně ZŠ I u stejného vyučujícího.

Organizace:

Každé úterý od 8,00 do 11,45 v jednotlivých školách a vzdělávacích zařízeních dle pokynů vyučujícího.

Požadavky k zápočtu:

1. Student se aktivně účastní  Učitelského praktika I – maximálně 2 omluvené absence

2. Průběžně plní zadané úkoly dle požadavků vyučujícího

3. Předloží, prezentuje a obhájí reflektivní dokumentaci praxe dle zadání vyučujícího

Povinná literatura:

  1. SPILKOVÁ, V. a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. (Kapitoly 1. – 4., 10., 12. – 14)

  1. PASCH, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998 nebo KALHOUS, Z., OBST, O.  a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002 nebo SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada 2007.

  2. Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2013. http://www.nuv.cz/file/318/

Další doporučená literatura

  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997.
  • HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2009.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 1997.
  • KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006.
  • KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š.; STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2008.
  • STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009.
  • TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009.
  • TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007.
  • Tituly k alternativním pedagogickým směrům a inovativním programům: např. Singule, F., Rýdl, K., Krejčová, V. a Kargerová, J., Lukavská, E., Václavík, V., Tomková, A.